Christensen, som kjører fôr ut til gårder i regionen for Christensen Transport AS, hadde levert på Sandsøy, og var klar for å reise hjem til Stokmarknes. Det gikk ikke som planlagt.

Planen var å ta ferga over til Grytøy klokken 16.55, for å rekke neste, som gikk videre til Harstad en halv time senere. Men på fergeleiet på Sandsøy var det full stopp.

Christensen forteller at han forsto at noe var galt da ferga ikke kom i tide.

- Jeg ringte til opplysningen, men de hadde ikke noe svar på forsinkelsen. Inne på Norled sine sider sto det at ferga var forsinket på grunn av problemer.

Da uret viste 18.45, over tre timer etter at ferga skulle være på plass på Sandsøy, ringte han Norled.

- Jeg fikk beskjed at de plagdes med en bolt og at forstyrrelsen kunne ta fem minutter å fikse. Jeg var alene bil på Sandsøy, men det sto ti-femten biler og ventet på Grytøy, sier han.

Måtte overnatte i bilen

Da ferga imidlertid kom til Sandsøy litt over klokka 21, fikk han tilbud om å være med over til Fenes.

- Ferga måtte gå direkte til Harstad for å reparere en feil. Jeg spurte om de kunne ta meg med både meg og bilen til Stornes siden jeg skulle samme vei, men det mente de hadde tatt for lang tid.

- Rundt klokken 01.00 ble jeg hentet av en ferge og satt av på Fenes der det sto en bilkø på  ti-femten biler. De hadde da stått der siden klokken 16.00.

Der fikk han beskjed om at natten måtte tilbringes i bilen ved fergeleiet på Bjørnerå. Neste ferge derfra gikk ikke før klokken 08 lørdag morgen.

- Dårlig håndtering

Christensen er oppgitt og rasende over hvordan rederiet håndterte situasjonen.

- Rederiet må få kundene mer i fokus - det er tross alt oss de tjener penger på, sier Christensen, og legger til:

- Ferga kunne tatt med seg bilene, sluppet dem av på Stornes og deretter satt kursen mot verkstedet. De tenker ikke på brukerne av ferga, understreker han.

Legger seg flat

Lars Juvik, assisterende regionssjef i Norled, legger seg flat og beklager hendelsen overfor bilistene som måtte vente på fergeleiene på sambandet.

- Det var en sylinder på fallemmen som førte til problemet. Da den skulle skiftes trodde vi det skulle gå forholdsvis enkelt, men det var ikke så lett. Derfor måtte vi til slutt gå til Hamek for å ordne dette, sier Juvik.

- Vi ønsket å komme raskest mulig til Hamek, og å slippe av bilister på Stornes hadde tatt lengre tid.

- Mener du rederiet gjorde en feilvurdering?

- I ettertid ser vi at mye skulle blitt gjort annerledes. Vi legger oss flat, og skulle vist mer hensyn til passasjerene på den siden. Vi har ingen problemer med å erkjenne at vi har gjort en feil her.

OPPGITT: Jan Christensen