Søndag tidlig formiddag reiste et småfly fra Trondheim nordover mot Tromsø, men ingen flystasjoner fikk kontakt med piloten. Rundt klokken 11 iverksatte Forsvaret prosedyrene som gjelder ved slike hendelser, noe blant annet innebærer at man varsler et F16-fly og gjør klar for forbiflyvning for å sjekke hva som er galt.

- Vi kaller slike hendelser for COMLOSS, som betyr at flyet mister kontakt med luftkontrollmyndigheten, sier oberstløytnant Ivar Moen som er talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter.

- Hvis det kommer et fly som ikke melder fra, lurer man på om det er noe i veien, forklarer sjefsflyveleder Jan Børge Hansen ved Evenes lufthavn.

Nå skal han sende rapport om hendelsen til Luftfartstilsynet.

Oberstløytnant Moen sier at slike hendelser kan skje et par ganger i året, men at det ikke regnes som vanlig.

- Da må vi være i forkant, og vi nøler ikke med å iverksette prosedyrer for å være i klare ved en eventuell hendelse.

Det var ikke før mannen kom nærmere Evenes at man fikk kontakt. Da hadde man ennå ikke sendt opp F16-flyet som var stand by.

Moen sier at piloten av flyet, et lite norskregistrert Cessna, ikke fikk kontakt på kanalene han søkte på.

- Han var ikke god på radioen. Jeg vet ikke hvilket land piloten var fra. Noen ganger når det skjer slike uoverenstemmelser, er det utenlandske fly som passerer luftrommet uten å snakke med oss, sier flyveleder Hansen.

Så veldig dramatisk synes ikke flyvelederen at situasjonen ble.

- Jetflyet hadde ikke skutt ned småflyet. De hadde flydd forbi for å se om alt var i orden.