I en uttalelse fra Harstad havn forteller styreleder Helge Eriksen at de ikke har gitt opp kampen om å få sin del av tunnelmassene fra den kommende utgravingen gjennom Harstadåsen.

Slik er uttalelsen:

Statens vegvesen har i forbindelse med behandlingen av tilbudet fra Harstad Havn KF om tildeling av masser fra Harstadåsentunnelen, sett bort fra de demokratiske spilleregler havna er underlagt.En forutsetning for at havna skal kunne bruke masser til utfylling er forankring og tilslutning fra vår eier Harstad kommune. Dette godkjente kommunestyret i møtet 24.juni i år.

I egenskap av styreleder i Harstad Havn KF vil jeg ta kontakt med samferdselsdepartementet ved statsråd Ketil Solvik-Olsen og be om en gjennomgang og vurdering av denne tildelingssaken.

Onsdag ble det klart at Statens vegvesen bestemte seg for å gi overskuddsmasser fra tunnelbyggingen gjennom Harstadåsen i forbindelse med Harstadpakken til Harstad Maskin AS, Brødrene Killi AS og Per Strand Eiendom AS. Harstad havn ønsket også å få en del av massene, men Statens vegvesen sa at de måtte se bort fra ønsket på grunn av manglende papirarbeid - deriblant utslippstillatelse.

Harstad Tidende tok i dag kontakt med Eriksen. Vi spør om det nå venter omkamp i tunnelmasse-saken.

- Jeg vet ikke om jeg vil kalle det omkamp, men vi har ikke gitt opp. Vi mener saken bør bringes inn til departementet. Det er såpass viktig for havna og byen å få massene. Det er snakk om enorme mengder som graves ut, så det bør være nok til alle. Entreprenørene kan få sitt, og havna kan få sitt. Det er ikke snakk om enten eller.

Eriksen sier videre at Harstad havn bør ansees som en infrastrukturbygger på sjøen, akkurat som Statens vegvesen er på land.

- Vår anvendelse av massene er for samfunnets beste. Vi utvikler byen og styrker sjøtransporten. Det fortjener en vurdering i departementet. Det kan hende at departementet sier at alt er gjort rett i denne saken, men det kan også hende at de mener at saken fortjener en runde til.

Harstad havn er heleid av kommunen.

- Vi er derfor underlagt demokratiske spilleregler og måtte ha ja fra kommunen før vi kunne gå videre i saken. Det vedtaket kom ikke før 24. juni, og er den viktigste årsaken til at vi ber om ny vurdering.

Anbudet på tunnelarbeidet går ikk ut før i september, og massene som skal gå til utfylling kommer ikke før tidligst 20. mars, sier Eriksen.

- Det er nesten ni måneder til. Da bør det være tid til å se på denne saken en gang til. Vi har også hørt fra andre kommuner at de har fått ordnet ventetid på regulering- og utslippsplan gjennom en garantiordning. Dette kan også være en løsning for Harstad, sier Eriksen.

Harstad havn har anslått at de trenger over 200.000 tonn fyllmasse for å utvide havna. Brevet til departementet ventes å bli sendt i løpet av mandagen.