LNS sparer ikke på kruttet. Nå er de snart 500 meter inne i Kvernsundtunnelen.

Første salve for den 3,2 kilometer lange tunnelen ble fyrt av 24. februar, og siden da er det drevet nesten 500 meter tunnel.

Mandag 1. juni ble 0-punktet passert, det vil si at fra da foregår tunneldriften under havets overflate. Tunnelen blir 120 meter under havet på sitt dypeste, Det er ventet at bunnen nås rundt årsskiftet 2015/2016. Her vil fjelloverdekningen være på 50 meter.

For et par dager siden la Statens vegvesen ut en siste tunelloppdatering før ferien. Den viser at de den 15. juni var 400 meter inne i fjellet. Med en antatt fremdrift på 50 meter i uka, betyr det at Leonhard Nilsen & Sønner nå nærmer seg 500 meter av den totalt 3250 meter lange tunnelen.

For å minske rystelsene på overflata, bli hver sprengning delt opp i mange små salver som blir avfyrt i rask rekkefølge (5-6 sekunder). Salvene blir tilpasset omgivelsene og kvaliteten på fjellet. De utsprengte fjellmassene blir så lastet på biler og brukt til bygging av sjøfyllingene. Sjøfyllingene er fordelt på fem fyllinger der tre fyllinger ikke kan nås fra land. For bygging av sjøfyllinger skal entreprenøren bruke lekter. Løst fjell blir pigget ned med en stor hydraulisk hammer før man rensker fjellet manuelt. Er fjellkvaliteten dårlig, må tunnelen sikres med bolter og sprøytebetong.

Tunnelen mellom Grytøy og Bjarkøy er en del av Bjarkøyforbindelsene som bygges av Statens vegvesen på oppdrag av Troms fylkeskommune. Det er Leonhard Nilsen & Sønner AS som har kontrakten med å bygge den undersjøiske tunnelen.

Det er omfattende arbeid på gang, og for alle som er nysgjerrige på hvordan det jobbes med Bjarkøyforbindelsene, så inviterer Statens vegvesen til åpen dag på anlegget på Grytøya søndag 6. september.