I dag presenterte Statens Vegvesen de tre selskapene som skal få kjøpe overskuddsmasser fra tunnelen som bygges gjennom Harstadåsen.

De tre som får massene er:

  • Harstad Maskin AS

  • Brødrene Killi AS

  • Per Strand Eiendom AS

Også Harstad havn var med i kampen om å få overskuddsmasser, men utelukkes på grunn av manglende tillatelser.

- Det er skuffende. Det kommunale vedtaket som ga oss forhandlingsrom og forankring til å motta massene ble gjort 24. juni. Da håpet vi at Statens vegvesen kunne gå inn i en avtale der man la inn forutsetninger om at nødvendige tillattelser kom i orden senere. Det har de ikke ønsket, og jeg skjønner at de må være formelle, sier styreleder Helge Eriksen.

Harstad havn har lenge understreket at massene fra Harstadpakken passet som hånd i handske når de ønsker å fylle ut og utvide arealet på havna.

- Vi har lagt stor vekt på likebehandling og forutsigbarhet. Salget av steinmassene skal skje på en skikkelig og korrekt måte, sier Hans-Arne Haugland i Harstadpakken i en pressemelding.

For å sikre likebehandling og forutsigbarhet for alle parter, ble det derfor våren 2013 satt i gang en formell konkurranse der aktuelle aktører kunne gi tilbud på å kjøpe alle eller deler av steinmassene.

Fire aktører leverte tilbud innen fristen 24. mai 2013:

  • Harstad Maskin AS

  • Brødrene Killi AS

  • Harstad havn KF

  • Per Strand AS

- Felles for alle de fire tilbyderne var at de måtte sørge for å innhente nødvendige tillatelser for å sikre at de faktisk kunne ta imot steinmassene - når de begynner å bli tilgjengelig. Dette er kritisk for fremdriften i Harstadpakken. Blir man ikke kvitt steinen etter hvert som tunneldrivingen går fremover, stopper byggeprosessen opp, sier vegvesenet.

Etter å ha utvidet fristen for å levere alle nødvendige papirer, ble det i går gjennomført separate avsluttende forhandlingsmøter med alle partene, der tre av partene kunne legge frem nødvendige tillatelser. Harstadpakken fordeler derfor de utlyste steinmassene, om lag 260.000 tonn, mellom disse tre aktørene som ikke er Harstad havn.

Nå håper Helge Eriksen at de kan komme til enighet med en eller flere av de tre partene om levering av steinmasser.

- Det blir altså ikke vi som får kjøpt massene, men må gå via omveier. Målet er å komme igang med arbeidene i 2016.

Et viktig poeng for Harstad havn i det videre arbeidet er å unngå tungrafikk gjennom sentrum.

- En av de store miljø-fordelene med å bruke masser i sentrumshavna er at man unngår en betydelig og langvarig tungtrafikk (halvannet til to år) store deler av døgnet fra Seljestad og gjennom sentrum/bolig-gater til nordsiden av byen. Til sentrumshavna og Sør-Stangnes er det kort vei og en mulighet er å forflytte massene på sjø med bruk av lektere, sier Eriksen.