De aller fleste Nav-brukere mener at de blir møtt med respekt av Nav, viser den nasjonale brukerundersøkelsen som gjennomføres hvert år. Det gjelder også i Troms, hvor 361 brukere har deltatt i undersøkelsen.

God veiledning i Troms

Særlig god score får Nav i Troms på spørsmål om veiledning. Her er brukerne i Troms mer fornøyde enn landsgjennomsnittet. De opplever at veilederen legger vekt på det de har å si og er interessert i å finne gode løsninger.

– Nav-medarbeiderne møter ofte mennesker i vanskelige situasjoner. Derfor er det viktig at vi er gode veiledere. Jeg er glad for å se at brukerne er fornøyde med oss på dette punktet, sier fylkesdirektør Stein Rudaa i Nav Troms.

Å se muligheter

Brukerne i Troms er mer fornøyde enn i fjor med helhetlig service. De viser også økende tillit til at Nav ivaretar deres rettigheter. På punktet «Veileder fikk meg til å se nye muligheter», er resultatene uendret fra fjoråret både i Troms og på landsgjennomsnittet.

– Å se muligheter i en presset situasjon er ikke enkelt, og ikke gjort over natta. Vi vet at mange likevel lykkes med å snu en vanskelig livssituasjon i samarbeid med våre veiledere, sier Rudaa.