Styreleder Finn Håker beklager det som skjedde, men han velger å se framover.

– Jeg ønsker ikke å kommentere oppsigelsen, annet enn at vi har tatt den til etterretning, sier han.

Håker, som selv er drosjeeier, har overtatt som daglig leder inntil videre.

– Vi er midt i en ryddeprosess. Derfor har vi ikke prioritert å få på plass en ny daglig leder. Slik det ser ut nå vil jeg fungere i stillingen til utpå høsten, sier han.

Kuttprosess

Mye av ryddejobben er brukt til å snu negative regnskapstall.

– Vi har hatt røde tall i noen år. Det er vi i ferd med å snu. For å klare det må eierne betaler inn litt ekstra hver måned og vi har satt i gang en omfattende kuttprosess. Vi ser at vi har brukt litt for mye penger på unødvendige ting. det vil ta noe tid før vi får full virkning av kuttene, sier han.

Til tross for tøffe økonomiske tider har de ikke planer om å selge bygget.

– Det har et stort potensial. Så snart vi har økonomiske muskler, skal vi få på plass både møte- og aktivitetsrom for alle ansatte, eiere og sjåfører, sier Håker.

50 prosentstilling

Styret vurderer flere alternativ. Daglig leder i full stilling eller i halv stilling.

– Andre sentraler på denne størrelsen har leder i 50 prosent stilling. Det tror vi skal være mulig å få til også her.

Årsaken til det er at sentralen har gått til innkjøp av helautomatisk datasystem.

– Nå slipper vi å bruke tid på blant annet å fakturere manuelt til de 26 drosjeløyvene. Vi kan også delegere noen av daglig leders oppgaver til blant annet vaktleder på sentralen, sier han.

Selv ser ikke Håker seg som en permanent løsning.

– Jeg er drosjeeier og vil fortsette å være det. Som daglig leder må jeg si fra meg drosjeløyvet.

I Harstad er det 26 drosjeløyver. 24 er småtaxi og sentralen drifter to maxitaxi.

– 22 er eiere av sentralen, sier han.

Det har ikke vært mulig å få en kommentar fra avgått daglig leder Tom Harr Jakobsen.

KUNDENE: Til tross for internuro, mener fungerende daglig leder at drosjekundene ikke har blitt skadelidende. – Bilene har kommet, og kundene har blitt fraktet de til skal, til avtalt tid, sier han. Foto: Line V. Roksøy, Line V. Roksøy