HARSTAD: Det er ingen hemmelighet at Harstads seilende stolthet, Anna Rogde, har slitt på mannskapssiden i mange år. Nå nærmer det seg krise.

- I 2017 må våre navigatører, det man gjerne kaller kapteiner, resertifiseres på grunn av nye regler fra Sjøfartsdirektoratet. De har virkelig satt inn dødsstøtet. Begge våre to navigatører er over 70 år, og har ingen planer om å sette seg på skolebenken igjen. Vi mener det er håpløst at sjømenn som har det høyeste sertifikat man kan oppnå, må gjennom denne prosessen, sier Katie Payne ved Sør-Troms museum som drifter båten.

Betalt mannskap

Reglene trer i kraft i starten av 2017, men mannskapsmangelen merkes allerede i dag. Det er bare rundt 10 aktive frivillige som jobber på båten, noe som setter store begrensninger på aktiviteten - og dermed inntjeningen.

- Vi må hvert år seile inn 500.000 kroner for å gå i null på driften. For å få dette til å gå opp, er det tidvis voldsom belastning på de frivillige.

Payne har holdt foredrag om om tilstanden for 40 bedrifter i Harstad profileringspool og andre om situasjonen, uten å hittil fått flere frivillige.

Seaworks hjelper til med å blant annet henge opp skriv i sine fartøyer med bønn om hjelp, også der uten noe resultat.

- På møtene har jeg fortalt at en løsning vi vurderer er å hente inn betalt mannskap. Det er meget kostbart. Da holder det ikke med 10-20 turer i året og vi må sette opp prisen betraktelig. Et spørsmål er om kundene synes Anna Rogde blir det samme uten frivillig mannskap som har algt ned blod, slit og svette i dekksbjelkene. Med mangel på mannskap, kan det skje som på andre fartøy at man må ansette utenlandsk mannskap. Da risikerer man folk som ikke snakker godt norsk og kan ha problemer med å kommunisere med gjestene, sier Payne.

Underfinansiert

Båten er underfinansiert av det offentlige, der stat, kommune og fylkeskommune bidrar gjennom sine bidrag til museet. Det er ikke nok til vedlikehold og sertifisering, sier Payne.

Hun forteller at Anna Rogde nå står ved et veiskille.

- Mannskapssituasjonen er prekær. Sjøfartsdirektoratet har strenge krav til vi som driver verna fartøy som gjør dette kostbart og vanskelig. Vi må nå vurdere hva vi skal gjøre, og jobber med å finne de gode løsningene.

En mulighet er å finne flere frivillige, men selv om båten tar inn nytt mannskap hvert år, faller svært mange fra.

- De som fremdeles er med, er mange av de samme frivillige som ble med i 1990 da skuta kom tilbake til Harstad.

Alle turer med båten krever én navigatør, to matroser og én maskinpasser.

- Egentlig burde vi ha fem navigatører å rullere på. De står i en særstilling og må ha høy kompetanse. De to vi har i dag klarer til nød å fylle turene vi har, sier Katie Payne.

SJØSKATT: Katie Payne tror ikke at alle skjønner hvor mye arbeid det ligger i å holde båten i drift, og verdien i å ha en båt som Anna. Foto: Knut Godø, Knut Godø