Det melder Statens vegvesen.

Åpningen var i utgangspunktet planlagt i midten av juli, men på grunn av forsinkelser i forbindelse med leveranser av viktig utstyr til tunnelen, er åpningen utsatt til august/september.

Tunnelsikkerhet er viktig

Tunnelen åpner ikke for trafikk straks den står ferdig, for da går man inn i en fase uten trafikk for å teste at alt av teknisk utstyr fungerer slik det skal.

– Når tunnelen er helt ferdig trenger vi tid til å teste og justere avansert utstyr som er helt nødvendig for trafikantenes sikkerhet. Systemene skal dessuten være stabile en stund, slik at vi vet at alt fungerer når vi slipper trafikantene inn, sier prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen. – Vi skal igjennom en omfattende prosedyre med sikkerhetsgodkjenning og dette er en trygghet for de som skal bruke tunnelen.

– I tillegg til testing og justering av sikkerhetsutstyret er det mange som skal bli kjent med tunnelen før den åpnes for trafikk. Blant annet øver vi sammen med nødetatene, sier Karlsen.

Vegtrafikksentralen følger med

Den 1,1 kilometer lange Trældaltunnelen har to havarinisjer, en på hver side, og tunnelen er utstyrt med nødtelefoner, brannslokkere og ventilasjon. Vegtrafikksentralen vil overvåke tunnelen døgnet rundt, slik den gjør med 80 andre i landsdelen. Sentralen varsler nødetater etter behov og kan fjernstyre stenging og ventilasjon i tunnelen hvis det er nødvendig.

Statems vegvesem og bompengeselskapet Hålogalandsbrua AS kommer på et senere tidspunkt med endelig dato for når innkrevingen av bompenger vil starte.

Bildet er tatt i mars 2015 i forbindelse med støping på portalen til Trældalstunnelen. Foto: Lisbeth Edvardsen, Statens vegvesen