Dette framkommer av en oversikt etaten nylig sendte ut. Vegvesenets kontroll av dekk og kjetting har også resultert i 1665 gebyrer.

Kontrollvirksomheten har som mål å få ned tallet på drepte og hardt skadde i trafikken ved å luke ut farlige kjøretøy og trafikanter fra veiene. Om vinteren er det dekk og kjettinger som er på agendaen. I vinter ble 20.111 motorvogner og 15.217 tilhengere kontrollert.

– Tallene viser at kontrollørene våre gjør en god jobb for å bedre trafikksikkerheten på norske veier ved å luke ut verstingene, sier avdelingsdirektør Sonja Lindqvist i Statens vegvesen.

– Det er klart det er skremmende når vi kommer over vogntog med blankpolerte sommerdekk midt på vinteren, men det er også viktig å huske på at de aller fleste har tingene sine i orden.

Nytt kontrollsystem

Tidligere i år fikk Statens vegvesen et nytt heldigitalt kontrollsystem som både sparer tid og gjør det mulig å jobbe mer målrettet i kontrollvirksomheten.

– Vi ser allerede god effekt av nye VaDIS, sier Lindqvist. – Systemet fungerer som det skal og mindre manuelt arbeid har gjort det mulig for oss å kontrollere flere kjøretøy per kontroll enn tidligere.

Nye vinterdekkregler

1. januar kom det strengere regler til vinterdekk på tunge kjøretøy. Vinterdekkpåbudet fra i fjor ble utvidet til å gjelde alle aksler, både på motorvogn og tilhenger.

– Vi ser at rundt to prosent av de kontrollerte tilhengerne etter nyttår mangler merkede vinterdekk, sier Lindqvist. – Det tyder på at påbudet har effekt og at mange kontroller og strengere regler bidrar til økt trafikksikkerhet på norske veier.

I tillegg til vinterdekk sjekker kontrollørene at kjettinger og mønsterdybde er i orden og at dekkene ellers er egnet for føret.