Tormod Windsrygg fra Grytøy har sendt e-post til Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk, om problemene som har rammet fergesambandet til Grytøy.

- I det siste har det vært kaotiske forhold på Toppsundsambandet. I går da jeg kom til Stornes klokka 16.15 var det nesten helt fullt på parkeringsplassen. Da fergen gikk klokka 1625 stod det 35 personbiler og tre store kjøretøy igjen. Slik har det nå vært siden MF Lauvstad ble tatt ut for å gå på Ibestadsambandet, skriver Windsrygg.

- Kontrakten er brutt

- Jeg ser i lokalavisa at dere bagatelliserer det hele, og at en feil kan alle gjøre. Dere klarer å betegne det som "Bjarkøysambandet," og det forteller alt om deres lokalkunnskap. Vi mener nå at kontrakten er brutt, skriver han.

Windsrygg viser til kravspesifikasjoner om antall kjøretøy som fergen skal kunne frakte, samt at reservebåten skal klare å holde rutene.

- Det klarer den ikke, og i tillegg har dere laget nye ruteavganger og kuttet noen avganger. Vi er det største pendlersamband i Troms, skriver han, og minner om at det pågår stor byggeaktivitet på Bjarkøyforbindelsene, noe som legger beslag på kapasitet på fergen.

- Det må da kunne gå an å reforhandle avtalen med Norled. Slik vi ser det, er det eneste løsning å få en reservebåt på minimum 40 personbilenheter, og at den skal kunne betjene alle samband her i nærområdet. Vi er for øvrig veldig fornøyd med MF Lauvstad, og håper at den ikke blir tatt ut flere ganger nå.

Har vært på Grytøy en hel weekend

Til dette svarer direktør Kurt Bones:

- Vi bagatelliserer ikke. Feilen som ble gjort lørdag skyldtes en svikt og det har vi sammen med rederiet beklaget. Videre har vi beskrevet det som har skjedd de to siste ukene, og forklart årsakene. Pressemeldingen vi sendte ut forleden hadde overskriften: «Griper tak i fergeproblemene på Bjarkøysambandene.» Som du kanskje legger merke til står siste ord i overskriften i flertall (som også er korrekt gjengitt i HT). Dette er en forenkling av betegnelsen av sambandene, men jeg tror alle vet hva vi snakker om. Navnet vi har på kontrakten med Norled er «Fergepakke Vågsfjord», og dette får enda bedre fram at det er tre samband som er i en og samme kontrakt (og med felles reserveferge). Det er en litt forhastet konklusjon av vi ikke har lokalkunnskap. Jeg har personlig vært på befaring på alle fergeleiene som inngår i kontrakten (og reist med alle sambandene), og i tillegg hatt gleden av å ha vært en weekend på Grytøya. Kontrakten er ikke brutt fra operatørens side. Problemstillingene knyttet til reserveferga følger vi opp i dialogen med NORLED.

- Fergekapasiteten på Stornes-Bjørnerå er en forbedring i den nye kontrakten som startet 1.2.2014. Det samme gjelder antall avganger. Vi ser utfordringen med kapasiteten på reservefergen og har som sagt en dialog med NORLED om dette. MF Lauvstad skal på planlagt verkstedopphold til høsten, og vi ser på hvordan situasjonen på sambandet kan bedres, skriver Bones.