Statens vegvesen søker nå Vegdirektoratet om å få ta ned trafikksignalanlegget tilknyttet Kanebogenkrysset på Riksvei 83 i Harstad.

- I forbindelse med Harstadpakken er det planlagt å erstatte det eksisterende trafikksignalregulerte t-krysset og nabokrysset ved Kanebogen med en firearmet rundkjøring. Bygging av rundkjøringen vil starte i løpet av mai. Samtidig vil det være behov for å demontere det aktuelle trafikksignalanlegget, skriver Pål Jøran Digernes i Statens vegvesen, region nord.

- Det er utført kapasitetsberegninger for dagens kryss med trafikksignalregulering, som viser at gjennomsnittlig forsinkelse på hovedveien er cirka fire minutter. Med vesentlig trafikkøkning i forbindelse med planlagt stor utbygging av Stangnes-området, vil forsinkelsene være vesentlig lengre. For å øke til tilstrekkelig kapasitet, og for å bedre trafikksikkerheten, er det planlagt bygging av rundkjøringen, skriver Digernes, som ber om at det så snart som mulig blir fattet vedtak for nedtaking av det aktuelle trafikksignalanlegget, melder veivesenet.

Regn med kø

Statens vegvesen ber bilistene forberede seg på ventetid og køer.

Ifølge prosjektleder Olav Frantzen og delprosjektleder Arnt Børge Jensen i Statens vegvesen skal entreprenøren Lemminkäinen allerede være i gang med å rigge seg til i området.

Først i løpet av sommeren starter selve arbeidet med å lage undergang for gang- og sykkelveiene og arbeidet med det som til slutt skal bli den nye store rundkjøringen i Kanebogen-krysset og rundkjøringen ved Shell, sier Frantzen og Jensen som ber bilistene forberede seg på at det vil ta lengre tid å komme seg fra A til Å.

– Dette gjelder spesielt Kanebogen-krysset, som er det mest trafikkerte krysset i Harstad. Her vil all omkjøring bli på stedet og det vil lages midlertidige rundkjøringer som skal ta unna trafikken.

Fartsgrensen gjennom kryssområdet reduseres i anleggsperioden til 30 km/t – hele døgnet.

I tillegg vil det i forbindelse med sprengningsarbeider i perioder bli stans i trafikken over kortere eller lengre perioder. Det er foreløpig uvisst hvor lenge trafikken vil stanse hver gang, men veivesenet utelukker ikke at det fort kan dreie seg om 15-20 minutter på det meste. Sprengningsarbeider vil ikke bli utført i rushtiden på morgen og ettermiddag, sier de to.

Arbeidet skal pågå frem til juni 2016.

REGN MED KØ: Prosjektleder Olav Frantzen ber bilistene være tålmodige. Foto: Frank R. Roksøy