Mandag går første spadetak i jorden for utbedringen av gang- og sykkelveien fra butikken Comfort i Harstadbotn til Elveveien. Med en kostnadsramme på omtrent 2,5 millioner kroner skal muren bli mer stabil, et oppdatert rekkverk skal på plass, gang- og sykkelveien skal rustes opp, vann- og avløpsanlegget skal oppgraderes og belysningen skal flyttes og fornyes.

- Utbedringen av den 130 meter lange gang- og sykkelveien inngår som et kommunalt delprosjekt i Harstadpakken. Det vil også bli gjort en del vann- og avløpsutskiftninger i grunnen av gang- og sykkelveien langs Kongsveien, forklarer prosjektleder Fred Erik Fredly.

Midlertidig vei

De myke trafikantene vil bli henvist til en midlertidig gang- og sykkelvei.

- For å lage en trygg og sikker midlertidig passasje, blir passasjen lagt på øversiden takket være veldig velvillige naboer, sier Fredly.

I forrige uke begynte arbeidet med den midlertidige gang- og sykkelveien. Han mener dette er det beste alternativet for å unngå at den midlertidige gang- og sykkelveien ville gå over Kongsveien.

- Det var ingen god løsning i utgangspunktet.

Strekningen vil bidra til å binde sammen den eksisterende gang- og sykkelveien langs fylkesvegen. Strekningen vil kobles opp mot det nye fortauet som etter hvert skal bygges langs Landsåsveien, samt en forbindelse med gang- og sykkelveien ved Seljestadveien.

- Prosjektet bunner i en vurdering som er gjort tilbake i tid. Dette er prioritert som nummer fem av atten kommunale delprosjekter, så det er rimelig høy prioritert blant alle de kommunale delprosjektene, påpeker prosjektlederen.

Trafikkert vei

De fire konsekvensene for trafikkantene er følgende: Elveveien vil bli stengt, kjørefeltet i Kongsveien blir innsnervet, busstoppen vil bli flyttet til eksisterende gangfelt vis-a-vis Elveveien og fartsgrensen i området vil bli redusert fra 40 til 30. Prosjektet skal ferdigstilles i løpet av juli.

- Det vil bli tydelig skiltet i begge endene av strekningen i anleggsperioden.

Fredly mener at løsningen ikke er optimal, men det beste alternativet til at myke trafikanter skal krysse Kongsveien.

- Kanskje vi ikke klarer å oppnå alle kravene i forhold til universell utforming som vi skal gjøre på de permanente prosjektene, men trafikksikkerhet var et viktig kriterie i vurderingen.

Mindre kødannelse

Boreal transport fikk på et tidlig tidspunkt informasjon fra Harstad kommune om prosjektet. Dermed har selskapet fått muligheten til å komme med innspill i prosessen.

- Dette er en av hovedfartsårene til bytrafikken i Harstad sentrum. For å unngå forsinkelser på grunn av veiarbeid har vi sammen kommet fram til en god løsning, sier Nils Arne Nilsen fra Boreal transport, og legger til:

- Dagens eksisterende busstopp flyttes 120 meter mot Harstadbotn. På den måten kan vi benytte dagens busstopp til ordinær biltrafikk under anleggsperioden. Det tror jeg er en løsning som kommer til å forhindre store kødannelser, sier Nilsen, og tilføyer at busstoppet vil bli flyttet tilbake til dagens plassering når prosjektet er ferdigstilt.

Busstoppet er også en viktig stoppeplass om morgenen, da Boreal transport har korrespondanse mellom rute 10 og 11 til UNN Harstad.

- Siden det blir et gatestopp her nede, må vi flytte den korrespondansen til Coop Prix på Seljestad mens prosjektet foregår, sier Nilsen, og understreker at det gjelder kun denne korrespondansen.