Det er få dager siden forsvarssjefen la frem sin årsmelding. Der var luftvingsjef Ingvild Bjørnstad Jensrud invitert spesielt for å snakke om Orions rekkevidde og den norske MPA-kapasitetens betydning i det gjeldende sikkerhetspolitiske bildet. En kapasitet som også er svært viktig for våre allierte. Dagen før sa generalløytnant Morten Haga Lunde - sjef for Forsvarets Operative Hovedkvarter - at han er svært opptatt av tilstedeværelse i nord.

– Som sjef for FOH ønsker jeg mer tilstedeværelse i nord, spesielt av marinefartøy og Orion-fly. Jobben vår er å overvåke det som er av norsk territorium, også til havs, sa Haga Lunde til avisa Nordlys.

– Utakt

Nå kommer det frem at det i FMR-prosessen er foreslått å avvikle Orion-flyene totalt. Det mener Odd Einar Eilertsen viser at det kommer forslag som er i utakt med virkeligheten.

– Et slikt forslag er helt klart i utakt med virkeligheten. Det betyr at man fjerner det våkne øyet i nord, og da vil la russerne og andre nærmest få fritt spillerom, sier han.

– Vi har fått mange henvendelser, og jeg har stor forståelse for at dette og andre forslag i dokumentene som er lekket skaper usikkerhet, sier han.

Nok er nok

– En tidligere offiser skrev at «uniformen henger i skapet. Der henger den godt. Forsvaret har vært i omstilling i 25 år...». Er det slik at folk begynner å bli frustrerte, og kan dette føre til tap av nøkkelpersonell?

– Ja, absolutt. Det er flere jeg har snakket med i dag, som sier nettopp det. At nå har de nådd punktet der nok er nok. Andre sier at Forsvaret har vært kjent som en trygg og god arbeidsgiver, og at det er synd det ikke er slik lengre. Det er klart dette kan føre til tap av nøkkelkompetanse, sier Eilertsen.

– Men jeg vil understreke at ingenting av dette er banket igjennom. Det er ikke konkludert, og dokumentene det refereres til, er bare innspill og forslag. Tankespill, vil jeg kalle det. Mye av dette blir nok ikke vedtatt, og i denne prosessen skal og må alle steiner snus, sier han.

– Hvis det er slik - at alle steiner snus, og alt blir vurdert - betyr det at de samme dokumentene inneholder scenarioer der Andøya Flystasjon tilføres ytterligere aktivitet? For eksempel gjennom forlengelse av tverrvindbanen, slik at Andøya blir QRA-base, og at Evenes forblir ute?

– Det kjenner jeg ikke til, sier Eilertsen.