Torsdag gjestet Høyres samferdselspolitikere på Stortinget Nordland og Sør-Troms. Under besøket så de nærmere på flere store samferdselsprosjekt, blant annet Hålogalandsvegen, Hålogalandsbrua og Harstadpakken.

De trekker fram Hålogalandsvegen som et eksempel på framtidens vegbygging i Norge.

- Vi er imponerte over hvor dyktige Statens vegvesen har vært i planleggingen av Hålogalandsvegen. Samarbeidet og enigheten mellom fylkeskommunene og kommunene gjør i tillegg at det er mye lettere å finansiere og gjennomføre prosjektet, sier stortingsrepresentant Helge Orten (Møre og Romsdal) i en pressemelding.

Grepet muligheten

Han viser til at planleggingen av prosjektet ser ut til å være ferdig på under to år. Mange prosjekter av slik størrelse tar ti år. Han mener både Statens vegvesen, fylkeskommunene og kommunene har grepet mulighetene i prosjektet svært godt.

- I dette prosjektet bruker vi statlig plan for reguleringen og offentlig-privat-samarbeid (OPS) for gjennomføring, noe som skaper mye større forutsigbarhet for både utbygger og publikum. Når da i tillegg fylkeskommunene og kommunene har jobbet så godt sammen så betyr det raskere planlegging, raskere oppstart og raskere gjennomføring. Dette prosjektet kan bli en modell for framtidens veibygging i Norge, sier han.

Hålogalandsvegen skal etter planen behandles i Stortinget i 2017 med mulig byggestart i 2018. Hele prosjektet skal stå ferdig i 2025.

Mer OPS

Fredag formiddag lovet samferdesesminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med stortingsmeldingen "På rett vei – Reformer i veisektoren" å organisere veisektoren bedre for å realisere flere veiprosjekter – bedre, raskere og billigere.

- Regjeringen vil framover rendyrke OPS (offentlig-privat samarbeid) som en gjennomføringsstrategi - som benyttes på de prosjektene der det gir en merverdi for samfunnet.

- OPS er en hensiktsmessig organisering av utbygging, drift og vedlikehold av transportinfrastruktur. Med OPS får private aktører ansvar for både å bygge, drifte og vedlikeholde. Dette vil kunne utløse nye måter å tenke og arbeide på, og gi mer vei for pengene og et bedre livsløpsregnskap, sier samferdselsministeren.

- Vi vil øke bruken av OPS, og bruke dette verktøyet på en smartere måte. De aktuelle veistrekningene vil være lange og sammenhengende.

I statsbudsjettet for 2015 ble det varslet at Samferdselsdepartementet vil be Statens vegvesen om å starte planlegging av tre prosjekter for gjennomføring som OPS. Disse prosjektene er E10/rv 85 Tjeldsund - Gullesfjordbotn - Langvassbukt i Nordland og Troms, rv 3/rv 20 Ommangsvollen - Grundset/Basthjørnet i Hedmark og rv 555 Sotrasamabandet i Hordaland.

Fra venstre: Stortingsrepresentantene Nils Aage Jegstad, Helge Orten, Torill Eidsheim, ordfører Einar Aune. leder Harstad Høyre Britt Skinstad Nordlund og Helge Eriksen Foto: Hans Viktor Øye