Etter 63 dager og en reise på 15 608 nautiske mil fra Sør-Korea, ankom Goliat-plattformen Hammerfest fredag. Her skal plattformen klargjøres for den første oljeproduksjonen i Barentshavet. Goliat blir det nordligste offshore oljefeltet noensinne, når det kommer i drift i løpet av sommeren.

Goliat-plattformen er blitt fraktet om bord på verdens største tunglastfartøy, Dockwise Vanguard. Seilasen har gått over de indiske hav, via sydspissen av Afrika og vest av de britiske øyer, skriver Eni Norge i en pressemelding.   Den sirkulære plattformen, en såkalt produksjons-, lagrings- og losseenhet (FPSO), skal flytes av tunglastfartøyet i fjorden like utenfor Hammerfest. Dette skjer ved at Dockwise Vanguard senkes ti meter under vann. Da vil plattformen flyte av seg selv, og fem slepebåter tar arbeidet med å flytte den 170 meter høye innretningen til Ersvika utenfor Hammerfest. Goliat er verdens største og mest avansert sirkulære oljeplattform. Den er spesielt designet og konstruert for drift i Barentshavet, med lange mørkeperioder og fare for ising. Plattformen er vinterisert og konstruert for å tåle en 10 000-årsstorm i Barentshavet. Ny teknologi er utviklet på en rekke områder, både for å redusere risiko for personell og miljø, men også for å kunne håndtere eventuelle beredskapssituasjoner. I produksjon skal Goliat-plattformen ha et mannskap på rundt 40 personer. Totalt vil om lag 120 personer jobbe skift offshore. Feltet skal driftes fra Hammerfest, der Eni Norge har etablert en driftsorganisasjon på 60 personer.

- Det har vært viktig for Eni Norge å skape ringvirkninger i nord. Det er gjort gjennom å stille krav til leverandører om lokal etablering og tilstedeværelse i Hammerfest. Som et resultat er nå et 50-talls bedrifter med organisasjon i Hammerfest engasjert i vare- og tjenesteleveranser til Goliat, melder Eni Norge.

FAKTA

Verdens største og nordligste:

  • Goliatplattformen er verdens største og mest avanserte sirkulære produksjons-, lagrings- og losseenhet (FPSO).

  • Den er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai verftet i Sør-Korea.

  • Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat olje per dag, og lagrings-kapasitet på én million fat.

  • Plattformen veier 64 000 tonn (dødvekt), er 107 meter i diameter og 170 meter høy, inkludert flammetårn. Fra bunn til helikopterdekk er det 75 meter.

  • Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter.

  • Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

  • Tre spesialdesignede tankbåter er bygget for å hente olje fra Goliat. Plattformen vil ukentlig få anløp av en tankbåt.

  • Goliat er verdens nordligste offshore oljeutbygging.