Torsdag i neste uke har Utvalg for oppvekst og kultur i Harstad kommune møte. Møtet har kun to saker på agendaen, der tilstandsrapport for grunnskolen i Harstad for 2014 er ett av dem.

I henhold til opplæringsloven legger rådmannen hvert år frem en rapport som beskriver tilstanden i grunnskolen i Harstad kommune. Dette legges normalt frem som en del av årsrapporten og drøftes som en del av denne.

Ser med uro

I år fremmes dette som egen sak. Rådmannen ønsker gjennom dette å legge til rette for grundigere analyser og drøftinger om hvordan det står til med grunnskolen i Harstad.

Det som muligens bekymrer rådmannen er at avgangsprøveresultatene viser at Harstad har dårligere resultatsnitt sammenlignet med sammenlingsbare kommuner og nasjonalt. Og det er spesielt i matematikk at Harstad skiller seg ut negativt.

- Avgangsresultatene i engelsk sammenlignet med 2013 er høyere, mens det i matematikk er klart lavere. Dette gjenspeiles også i standpunktkarakteren i faget. Selv om avgangsprøveresultatene viste tilbakegang med sammenlignbare kommuner og også nasjonalt, ser rådmannen med uro på utviklingen i Harstad, skriver rådmann Hugo Thode Hansen og Henry Andersen, kommunalsjef for oppvekst og kultur, i saksframlegget.

Resultatene er gjennomgått og analysert i kommunens rektorkollegium. Rektorene peker på tre forhold som kan ha påvirket resultatet:

  1. Ved gjennomføring av eksamen oppstod problemer med datasystemet. Dette førte til at elever måtte vente over en time for å komme i gang med prøven. Med dette reduseres også fokus og konsentrasjonen som er nødvendig for å få et godt resultat.

  2. Med unntak for elever fra Bjarkøy og Lundenes skoler kom de fleste elever i forbindelse med skolestrukturendringen i nye klasser etter første året på ungdomstrinnet. Nye lærere, nye klassekamerater og i noen tilfeller nytt læreverk kan ha hatt betydning for læringsprosessene i 9. og 10. klasse.

  3. Det tredje årsaksforholdet det pekes på, er skolenes fokus og innretning mot sluttevalueringen ikke har vært god nok.

Egne tiltak

Harstad kommune har allerede satt i verk tiltak for å heve nivået og bedre resultatene.

- Gjennom satsningen «Ungdomstrinn i utvikling» er det en bred satsning på regning, lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter. Det gjelder alle lærere i alle fag. Harstad kommune er kommet med i den nasjonale satsingen på realfag. Det samme gjelder lærerspesialistordningen der Harstad kommune i hovedsak har valgt å satse på lærerspesialister i realfag. Slik rådmannen vurderer det, er dette helt nødvendige tiltak for å løfte nivået i grunnskolen på dette området.

Høsten 2014 startet arbeidet med kvalitetsrevisjon av skolene. Revisjonen omhandler elevenes læringsutbytte. Arbeidet sluttføres våren 2015. Målet er å skaffe en oversikt over om skolene arbeider i tråd med nasjonale og lokale føringer.

- For å bedre læringsresultatene vil rådmannen vurdere de skoler som har gode resultater om deres læringspraksis kan overføres til andre skoler, skriver Hansen og Andersen i saksframlegget.