Han vil på det sterkeste advare politikerne om å gå for forslaget i sentrumsplanen om å stenge for parkering i flere av byens mest sentrale gater.

Dramatisk

– At all gateparkering langs hele Storgata fra 6.-divisjonsgate ved Fretex til Fjordgata ved De Fire Roser foreslås fjernet, er dramatisk. Når også parkering langs Hvedings gate og Fjordgata ryker, i tillegg til at det i Sjøgata kun skal parkere busser, blir det ikke mange gatene igjen for handlende å parkere i.

For en rekke sentrumsbutikker vil disse forslagene bety at ingen kunder får muligheten til å parkere utenfor butikkene, sier Kjærvik, som ber politikerne tenke seg nøye om før de vedtar dette før parkeringsplassene er erstattet av nye.

-Hvor lang tid?

– I sentrumsplanen står det blant annet i forhold til tilgjengelig parkering i sentrum; ” Disse må i det videre sentrumsplanarbeidet gjennomgås, og det er en målsetting at det i etterkant av vedtatt sentrumsplan utarbeides en helhetlig parkeringsstrategi”.

– Hvilken tidshorisont har man på dette arbeidet, spør Kjærvik og legger til; – Når det også står at det anbefales å etablere innfartsparkering med et fremtidig fjellanlegg i Havnegata, er det grunn til å spørre om noen kan si noe konkret om hvor lang tid det vil ta før et slikt anlegg blir etablert.

-Når det i tillegg står at på kort sikt vil et nytt parkeringsanlegg for Saltos kjøpesenter fungere som innfartsparkering i denne delen av byen, er det all grunn for næringsdrivende å være bekymret for når eventuelle erstatningsparkeringsplasser kan være på plass, undres Kjærvik.

Kan gå mange år

Han understreker at han ikke har noe i mot at det etableres nye parkeringsplasser, enten i fjell eller parkeringshus, men er opptatt av at handelsstanden i sentrum ikke må bli skadelidende.

– Derfor appellerer jeg på det sterkeste politikerne om ikke å tillate fjerning av noe overflateparkering før disse er erstattet fullt ut, eller helst med flere. Jeg har den tilliten til politikerne at de forstår fullt ut hvilke konsekvenser det vil få for næringsdrivende i sentrum dersom konkrete forslag om alternativ parkering ikke er på plass. Frykten for at det kan gå mange år innen p-hus eller anlegg i fjell kan være på plass er berettiget, da det så vidt jeg vet per i dag verken foreligger finansieringsgrunnlag eller vedtak om fjellanlegg, ei heller vedtak om Salto-utbygging, sier han.

Kjærvik mener forslaget om gratis parkering de første 15-30 minuttene i sentrum er positivt, men forstår butikkeierne som mener forslaget om fjerning av overflateparkering er viktigere å unngå.

– Det er ikke noe problem å foreslå gratisparkering så lenge det ikke finnes parkeringplasser igjen, sier han retorisk.