Forslagene er lagt ut i forbindelse med den nye sentrumsplanen som skal vedtas til sommeren.

Det ene alternativet er som i dag gjennom sentrum, men med ny sykkelvei på den ene siden av veien og over torget.

Det andre alternativet er oppdeling av bil- og kollektivtrafikk mellom Hans Egdes gate og Storgata. Biltrafikken ledes da slik: 6. Divisjons gate - Hans Egdes gate – Hvedings gate – Fjordgata – Sjøgata. Kollektivtrafikk: Storgata – Fjordgata - Sjøgata.

I forslaget fra adminstrasjonen heter det at Storgata har stor kvalitet som hovedgate og paradegate til hjertet av byen.

Gata omdefineres til kollektivgate i begge retninger. Alternativ løsning er samlet trafikk til Eriks gate (ved Esso-stasjonen) for bedre kobling mot sentrums eneste bensinstasjon og bedre utnyttelse av Eriks gate og Sigurds gate som samlegater (forbindelser mellom bydelene og intern transport i sentrum ut til hovedgatenettet, kan også være handlegater).

Biltrafikk mot nord ledes likevel opp 6. Divisjons gate. Fra kryss Hvedings gate etableres miljøgate rundt Gründer hjørnet og til Fjordgata. Dette vil gi bedre kobling mot dagens torg og nytorget. Gateparkering tas vekk langs hele Storgata fra 6. Divisjons gate til Fjordgata.

Foto: Harstad kommune