De to mediekonsernene Amedia og Polaris Media, er enig om å fusjonere Harstad Tidende Annonseproduksjon (HTAP) med Amedia Ressurs Harstad med virkning fra 1. april.

- Det er en virksomhetsoverdragelse hvor alle kundene og ansatte i HTAP overføres til oss. Dermed går vi fra å være 12 ansatte til 21. Samtidig sikrer vi et solid grafisk miljø i Nord-Norge, som blir liggende i Harstad, sier Gunnar Johnsen, daglig leder i Amedia Ressurs Harstad, som sammen med Mona Kristine Rosvold, administrerende direktør i Harstad Tidende, teamleder Hilde Mork og produksjonsleder Ole Rayner Dietel har jobbet fram avtalen som nå er godkjent av ledelsen i de to mediekonsernene.

- Dette er en gledens dag for alle. Prosessen har vært god og de ansatte i begge selskap har ønsket dette. Ingen mister jobben som en følge av fusjonen.

Med 21 ansatte og rundt 20 millioner i omsetning blir dette en stor arbeidsplass i Harstad.

De fleste nordnorske mediehusene, uavhengig av hvilket konsern til tilhører, blir kunder i det nye selskapet. I tillegg er det mediehus fra andre plasser i landet, spesielt i Trøndelag og Vestlandet, som vil bruke tjenestene fra Harstad-selskapet. Amedia Ressurs består av to produksjonssenter, lokalisert i Harstad og Tønsberg. Med fusjoneringen vil mye grafisk og teknisk kompetanse på printprodukter og digitale medier være samlet under ett tak i Harstad.

- Med de endringene som er i mediebransjen så var dette et nødvendig grep. Nå får vi samlet ett miljø med folk i alle aldre, med stor kompetanse og det mest moderne produksjonsutstyret på markedet. Det vil annonsører og kunder også tjene på. Fortsetter vi denne utviklingen, så vil vi i Harstad fortsette å være i føresetet i årene framover, mener Johnsen og Rosvold.

Amedia Ressurs Harstad ble startet av Johnsen 1. april 1996 under navnet Mediateam. I 1999 ble selskapet solgt til det som da het A-pressen, som senere er blitt Amedia. I alle 19 år har selskapet levert gode overskudd.

Harstad Tidende har siden startet i 1887 alltid hatt grafikere, eller typografer som det da het. Grafikerne i Harstad Tidende ble overført til HTAP da det ble stiftet i 2011 for å ha en felles annonseproduksjon for Harstad Tidende Gruppen og Trønder-Avisa Konsernet.

FORHANDLET: I ett år har disse fire forhandlet for å få til fusjonen. Teamleder Hilde Mork, Mona Kristine Rosvold, administrerende direktør i Harstad Tidende, Gunnar Johnsen, daglig leder i Amedia Ressurs Harstad og produksjonsleder Ole Rayner Dietel.