Etter å ha vært stengt i flere uker åpnet Gamle kirkevei ved Heggen videregående skole i midten av mars. Det tok ikke lang tid før veien igjen ble stengt da man oppdaget lekkasje i rør som går under gaten.

Nye undersøkelser viser at rørene er så gamle at de ikke tåler trafikk. Disse skal skiftes ut etter at arbeidet med Harstadpakken er sluttført om noen år, men selv da er det tvilsomt om veien åpnes igjen.

- Det har blitt noen problemer med økt trafikk andre steder i byen, men dette har stort sett gått greit. Etter hvert vil folk se at det er enklere å gå, sykle eller ta buss, og man får i tillegg en betydelig miljøgevinst, sier enhetsleder i drift og utbyggingstjenesten Svein Arne Johansen.

Vurderer St. Olavsagte

Også St. Olavsgate har vært stengt i lengre tid. For å skåne rørene under denne gaten, vurderer man nå å stenge også her. Alternativt vil man ikke afaltere strekningen fra Heggen videregående skole til Seljestadveien, opplyser Johansen. Dette vil på sikt spare store summer i vedlkeholdsutgifter både på veien og under bakken.

- Beboerne langs St. Olavsgate har satt pris byggearbeidene og den reduserte trafikken gjennom gaten. Med tanke på at dette også er en travel skolevei med mange barn, må man vurdere å stenge også denne veien for gjennomgangstrafikk. Og dersom man ikke asfalterer, vil trafikken naturlig nok minke.

Inspirert av stengingene som i praksis allerede er iverksatt, vurderer Ap og støttepartiene i Harstad kommune å stenge flere gater i Harstad. Opp mot halvparten av sentrumsgatene kan bli berørt. Dette fordi veipakken vil kraftig oppgradere hovedveiene, noe som vil gjøre de fleste sideveiene overflødig. Først ut er imidlertid veiene som går over bytunellen.

- Vi får en tunnel som skal ta unna trafikken gjennom sentrumsområdet. Får å sluse mer trafikk dit, vil også en stenging av Harstadgårdsbakken være naturlig. En port vil gjøre det mulig å slippe gjennom utrykningskjøretøy og nøkkelpersonell i Harstad kommune, sier enhetslederen.

Stiller seg undrende

Frp-politiker Per Willy Amundsen, som er kandidat i høstens kommunestyrevalg, reagerer sterkt på forslaget. Han sier at stenging av gater er gjort i flere av de største byene i Norge, men tror ikke dette passer i Harstad.

- Jeg stiller meg svært undrende til miljøeffekten. Samtidig vet vi hvordan gatene er i Harstad på vintertid. Skal folk sykle og gå og ta bussen når det er slaps eller glarhoka? Dette vil garantert føre til trafikkaos.

- Jeg vil sterkt oppfordre folk og politikere i Harstad til å protestere mot et så lite gjennomtenkt tiltak, sier Amundsen.