Det startet i Jørns gate, litt opp i Harstad sentrum, midt på 60-tallet. Sigurd Bjørhovde satt hjemme på kammerset og klimpret på gitaren. I andre hjem i nærheten satt gitaristene Ole Gunnar Nilsen og Jan Otto Trudvang. Ikke langt unna satt også Ketil Stokkan med en artist i magen som ville ut.

Moderne musikk

– Det var gitargata, ja, sier Bjørhovde. Selv fikk han undervisning av Gunnar Søvik, og var med å starte bandet Caleidoscope sammen med Torbjørn Helstrøm, Arne-Kristian Eliassen og Inge Kolsvik.

– Dette var jo på 60-tallet, og i Harstad var mange opptatt av å spille som bandet Shadows. Vi spilte mer moderne musikk, inspirert av Rolling Stones. Det gjorde det ikke spesielt enklere å få spillejobber, sier Bjørhovde med et smil.

Jarrett og Garbarak

Han ble bitt av jazzbasillen da han fikk høre Miles Davis og John Coltrane, og overbevisst da Keith Jarrett Trio i 1969 spilte i Harstad kino.

– Vi var 130 som var å hørte på. Det husker jeg godt.

Like godt husker han da Jan Garbarek spilte i samme kino den 11. mars 1969.

– Da var Terje Rypdal med, og det var første gang at Jan Garbarek spilte i band med elektrisk gitar. Det gjorde uutslettelig inntrykk.

– Etter det ble det bare jazz på meg, sier Bjørhovde.

Første jazzgitarist

På 70-tallet flyttet Bjørhovde til Trondheim, hvor han studerte til hovedfag med fokus på jazz, og ble den første som gikk ut som jazzgitarist. Samtidig var han aktiv i musikkmiljøet i byen, og spilte konserter med egne band bestående av profilerte musikere i Trondheim.

NRK

Det er herfra opptakene som nå gis ut på plate, stammer fra. Den ene plata, «Exit» er basert på studioopptak av NRK over noen år, som ble sendt på riksdekkende radio da.

–Da NRK gjorde opprydning i arkivene for noen år siden, fikk jeg tilgang til opptakene, og har jobbet med å forbedre lyden på de slik at de ble klar til utgivelse, sier Bjørhovde.

Den andre plata «Live no Evil» er et rent live-opptak, som ble tatt opp på en bærbar kassettspiller.

– Lydmessig er det et tidsbilde fra 1980, som er filt og pusset på for denne cd-utgivelsen, sier Bjørhovde.

Lærer

Gitaristen fikk i 1982 stilling som jazzgitarlærer, og roet ned egen spilling.

- Etter hvert følte jeg at jeg ikke kom lengre med gitarspillingen, og falt fra. Jeg har etter det holdt på med andre musikalske ting, men har etter hvert funnet frem gitaren igjen, sier Bjørhovde.

Den senere tiden har han jobbet med opptakene og plateutgivelsene, som er å finne som fysiske plater.

– Du vet, i jazzverden kjøper folk enda plater. Strømming får eventuelt komme etter hvert, sier han.

Men han innrømmer glatt at distribusjon av plater har blitt mye vanskeligere. I dag finnes platene på Bare Jazz i Oslo og hos de platebutikkene som er igjen, og i Harstad finnes det en ladning med plater privat lagret for de som ønsker å kjøpe.

NRK: Sigurd Bjørhovde (25) fotografert i 1976 av Harstad Tidende i forbindelse med spilling på NRK radio.