I alt søkte 65 kommuner om å bli med på satsingen.

– Et viktig mål med realfagskommunene er å lære hvordan barnehager og skoler kan løfte seg ut av realfagsproblemet vi har i Norge, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

De 34 kommunene som nå får status som realfagskommuner er spredt over store deler av landet. Harstad er en av kommunene.

– Realfagskommunene blir en viktig del av den nye, nasjonale realfagsstrategien regjeringen skal legge frem i løpet av 2015. Skal norske elever bli bedre i matematikk og naturfag må vi styrke den lokale innsatsen - i den enkelte kommune og i den enkelte skole og barnehage, sier Røe Isaksen.

Helhetlig satsing

Utdanningsdirektoratet har lagt vekt på at realfagskommunene skal ha en helhetlig satsing på realfag både i skoler og barnehager. Kommunene skal også samarbeide med lokalt næringsliv og lokale kompetansemiljøer innen realfag.

– De 34 realfagskommunene gjenspeiler utfordringene for realfag i Norge. Både kommuner med svake resultater og kommuner med gode resultater har blitt valgt ut. Det har også vært viktig med ulik størrelse og geografisk spredning for å få flest mulig erfaringer, sier Røe Isaksen.

– Alvorlig realfagsproblem

– Vi har et alvorlig realfagsproblem i norsk skole. 37 prosent av elevene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk på 10. trinn i fjor, fikk karakteren 1 eller 2.  Samtidig vet vi at hvilken karakter elevene får i matematikk, er det som har størst betydning for om de greier å fullføre videregående skole eller ikke, sier kunnskapsministeren.

De norske realfagskommunene er inspirert av danske ”Science-kommuner”.  Ifølge den internasjonale undersøkelsen TIMSS 2011 fikk elevene i Science-kommunene 10 prosentpoeng bedre resultater i matematikk og naturfag enn elever i andre kommuner.

– Gode realfagskunnskaper blir stadig viktigere i samfunnet - for å løse klimautfordringer, for å henge med på teknologiutviklingen og for å kunne gi innbyggerne et godt helsetilbud, understreker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.