Dette går fram av en pressemelding som Avinor har sendt ut, etter at konsernstyret fredag bestemte dette.

Forutsetningen for gjennomføringen er at styret i Avinor i juni gir grønt lys for finansieringen av de investeringene som må foretas.

Målet er at de fjernstyrte flyplassene skal være i drift i 2017.

Framtidsrettet

- Basert på erfaringene fra etableringen av tårnsenter i Bodø, vil konsernstyret ta stilling til videre utvikling av konsept og løsninger for å sikre konsernet internasjonal konkurransekraft, heter det fra pressemeldingen.

Det har vært viktig for Avinor å etablere tårnsenteret ved en lufthavn og på et sted hvor konsernet allerede har stor tilstedeværelse og det er et godt rekrutteringsgrunnlag. I Bodø har Avinor kontrollsentral med både operativt og teknisk personell. Bodø har også et stort luftfartsmiljø med sentrale aktører som Luftfartstilsynet, Luftforsvaret og Widerøe.

Utviklet over år

Avinor har i flere år jobbet med utviklingen av fjernstyrte tårn. Teknologien har vært testet ved Værøy helikopterhavn og Røst lufthavn.

I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene. Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

Sikker og effektiv

- Satsningen vil gi en sikker og effektiv drift på lufthavnene. Den legger til rette for at flyselskapene kan opprettholde rutetilbudet de har på våre lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring.

- Mange av flytårnene i Norge ble bygd på 60-70-tallet, og er modne for oppussing eller utskifting. Med fjernstyrte tårn, unngår Avinor og andre lufthavnoperatører store deler av disse kostnadene. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – det gir også betydelige muligheter for effektivisering, sier Kirsebom.