I går var administrerende direktør Kjell-Hugo Melvoll i kjeden på besøk for å se på butikken og diskutere framtiden med innehaver Vidar Paulsen.

- Dette er en flott butikk. Når den i tillegg oppgraderes og blir mer moderne og inspirerende, skal vi ta nye markedsandeler, sier han.

Situasjonen var en helt annen for vel ett år siden da møbelbutikken ønsket å flytte over til konkurrenten Bohus.

- Det er historie. Oppsigelsen er trukket tilbake fra den lokale eieren, og nå ruster vi oss for framtiden, sier han.

Oppgraderer

Innehaver Vidar Paulsen sier de allerede har brukt 1,5 millioner kroner på sikkerhetstiltak.

- Vi vet ikke hvor mye vi vil bruke totalt, men vi skal bruke det som er nødvendig for å bygge en ny og moderne butikk, sier han.

Melvoll som er fra Bergseng er glad for at Paulsen fortsatt vil være i hans kjede. Møbelringen har totalt 80 butikker spredt over hele landet. Det er størst distribusjon av alle kjedene.

- Vi er i god vekst. De to siste årene har kjeden hatt en omsetningsøkning på 11 prosent. Ingen andre møbelkjeder er i nærheten. I tillegg har vi startet 2015 veldig bra. Bare i januar økte vi med 10 prosent, sier han.

Netthandel

De siste årene har det vært en del støy i bransjen, og flere butikker, spesielt i Nord-Norge, er blitt borte.

- De som ikke er villige til å endre seg vil forsvinne. Derfor er vi i en kontinuerlig utviklingsfase. Vi jobber med en langsiktig plan som skal sørge for at vi ikke kommer på etterskudd i utviklingen. Det er viktig å lese hvordan fremtiden for bransjen blir, sier Melvoll.

Han er foreløpig ikke redd for netthandelen for møbler, men kjeden jobber med å se på nye nettløsninger.

- Jeg tror ikke at nett vil erstatte butikkene, men være et supplement. Vi ser på om vi skal få laget løsning som vil være en god miks mellom nett og butikk. Vi ønsker å gjøre det enklest mulig for kundene å handle, sier han.

Ny kjedeprofil

Undersøkelser viser at den største handledagen er søndag ettermiddag via mobilen.

- Familien har diskutert innkjøpet på hytteturen og på tur hjem gjøres bestillingen. Det handler om å være effektiv, for stadig flere blir tid kostnader, sier han.

Butikken i Harstad vil få kjedens nye profil og Melvoll lover eksklusive nyheter.

- Sammen med Ekornes vil vi i løpet av kort tid lansere en helt ny kolleksjon, kun for vår kjede. Den har jeg stor tro på og vil bidra til at vi styrker vår posisjon i markedet, sier han.

Han er i spissen for 30 ansatte ved kjedekontoret i Drammen, og han sier de har stor fokus på å legge forholdene til rette for butikkene.

- Målet er at de butikkansatte skal bruke tiden på å jobbe med kundene. Undersøkelser viser at vi er gode på service i butikk og fagkunnskap.

Skal overleve

Selv om fire store kjeder slåss om 25.000 potensielle kunder i Harstad, mener Melvoll at hans kjede vil overleve.

- Konkurransen er knallhard, og det handler om å gjøre de riktige tingene. Jeg mener vi er i en god flyt og den skal vi videreutvikle. Når oppgraderingen er ferdig vil Harstad få en av de flotteste møbelbutikkene, sier han.

Melvoll har salg i blodet og er så godt som født i butikk.

- Allerede som 12-åring startet min butikkarriere. Da vasket jeg gulv og kastet søppel i pressa i min bestefars butikk.

Gikk i god skole

Hos bestefar Martin og onkel Roy lærte han å drive nøkternt og finne de enkle løsningene for en effektiv drift.

- Det handler om å ha systemer som de ansatte vil bruke.

Men også de nærmere fem årene hos Ikea var lærerike. Han var varehussjef i butikken på Slependen, kjedens største butikk i Norge.

- Vi var de første som passerte én milliard kroner i omsetning. Det var noen meget lærerike år, og det jeg sitter igjen med er det ekstreme kundefokuset som den kjeden har. Alt starter med kunden, og det prøver jeg å overføre til oss. Ikea har klart å skape den samme kulturen over hele linja, noe som er imponerende, sier han.