Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, var godt fornøyd da han presenterte 2014-tallene for Troms fylkestrafikk. Kollektivtrafikken i Troms sett under ett har hatt en positiv utvikling i 2014, til tross for 117 gjennomførte rutejusteringer.

2014 innebar også store trafikale utfordringer i Tromsø by knyttet til graving eller stengning av viktige rutetraséer. Tilpasning av bussruter i 2014 utgjorde i overkant av 1 prosent av årlig antall kjørte kilometer. Likvel er Tromsø den tredje beste byen i landet til å kjøre kollektivt.

Totalt fraktet Troms fylkestrafikk 13.466.232 reisende på busser, hurtigbåter og ferger i 2014, som gir en økning på 191.315 reisende eller en økning på 1,4% totalt sammenlignet med 2013.

Må lære av Tromsø

I Harstad har derimot busstrafikken en nedgang på et par prosent.

- Det er vi selvsagt ikke helt fornøyd med, sier Prestbakmo til iTromsø.

Han oppfordrer harstadværingene til å lære av tromsøfolk som blir stadig flinkere å ta buss.

- Vi i Tromsø skal lære harstadværingene å ta buss, sier han til avisa.

- Problematisk

Natur og Ungdom mener fylkeskommunen fortjener et klapp på skuldra, men at de må fortsette det gode arbeidet.

- Nyheten om at Tromsø har blitt Norges tredje største by på kollektivtrafikk er veldig gledelig, men dette er ikke tida for å legge seg på latsida. Klimaforliket sier at all vekst i personbiltrafikk skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det må vi være med på, sier Therese Hugstmyr Woie, nestleder i Troms Natur og Ungdom

-  Vi ser at det ikke har vært noen økning i Harstad, og det er problematisk. Hurtigrutetilbudet har til og med gått ned. Vi håper politikerne på fylkestinget vil ta tak i det også.

Miljøvernerne utfordrer også både fylkeskommunen og kommunene i Troms til å tørre å gjøre restriktive tiltak også.

- Vi håper like mye som fylkeskommunen at Troms kan få statlige overføringer til kollektivsatsning, men da kan det hende man må ta noen restriktive tiltak. Køproblematikk og vekst i personbiltrafikk viser at vi enda ikke er i mål. Både pisk og gulrot trengs for å få ned biltrafikken og starte et grønt skifte, avslutter Therese Hugstmyr Woie.