Tirsdag kom opplagstallene for norske aviser. Tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte tirsdag viser at de fleste avisene får færre lesere på papir, noe som også gjelder for Harstad Tidende.

Men totalt sett er det betydelig flere som benytter seg av de kanalene mediehuset Harstad Tidende kan tilby, forklarer sjefredaktør Kjell Rune Henriksen.

- I 2013 hadde Harstad Tidende 30.000 lesere i snitt hver dag. I 2014 ble dette tallet 29.000. På nett ligger vi på 16.000 lesere hver dag, noe som er likt med 2013. Men mobiltallene viser et løft på 9.000 unike brukere hver dag. Det gir oss et brutto løft fra 46.000 lesere i 2013 til 54.000 i 2014. En økning på 8000 lesere. Jeg er veldig godt fornøyd med tallene, som viser at våre lesere bruker oss mer og på flere kanaler, sier Henriksen.

Står sterkt

Til tross for nedgang på 1000 lesere på papir, mener Henriksen at papirproduktet Harstad Tidende står fjellstøtt.

- Papiret vårt står fortsatt nesten like sterkt og det er jeg godt fornøyd med. Vi blir oppfattet som et godt produkt og vi har gjort endringer den siste tiden som jeg tror gjør avisen mer interessant for flere. Tallene viser at mediehuset Harstad Tidende beholder sin sterke posisjon og styrker oss med totalt høyere lesertall.

Opplaget for papiravisen viser en nedgang på 5,1 prosent, noe som betyr at man hver dag solgte i snitt 544 aviser færre i 2014 i forhold til 2013. Men fortsatt selges det 10.083 Harstad Tidende i snitt hver dag.

- Deler av opplagsnedgangen kan forklares med at vi har sluttet å selge aviser i løssalg utenfor vårt primærområde. Folk bruker e-avisen vår mer og har dermed med seg avisen over alt. Tidligere reiste kanskje folk til Oslo og kjøpte avisen i løsslag der. Nå leser man Harstad Tidende på pc-en, iPaden eller mobiltelefonen, forklarer Henriksen.

Pluss-løsning

Torsdag denne uka lanserer ht.no sin pluss-løsning. Pluss-løsninger blir mer og mer vanlig, både nasjonalt og internasjonalt. Årsaken er ganske enkelt at kvalitet koster. Det betyr at enkelte saker som legges ut på ht.no i framtiden vil koste penger å lese. De som abonnerer på papiravisen eller e-avisen vår har ht.no Pluss inkludert i prisen.

- Vi kommer denne uka til å informere mer om den kommende pluss-løsningen. Vi håper at folk vil oppleve den som et pluss.

Totalt sett er altså sjefredaktøren en fornøyd mann etter at opplags- og lesertallene ble presentert i dag.

- Tallene for oss er ganske hyggelig lesning. I tillegg viser våre egne målinger at inngangen i 2015 har en meget god utvikling på våre digitale produkter. Dette er basert på faktiske trafikktall som vi måler hver dag, fastslår Henriksen.