Naf hadde ikke trua. Men det hadde harstadadvokat Rune Stenstrøm.

I denne uken kom bekreftelsen på at hans iherdige jobb hadde vunnet hos den svenske stat ved Trafikverket.

– Trafikverket, som er det samme som Statens vegvesen, erkjenner ansvar. Det betyr at bilistene kan få dekt skadene. Alt tyder på at denne vanskelig saken får en lykkelig slutt for bilistene, smiler han.

Knuste vinduer

Det var i fjor sommer at mer enn 250 bilister fikk store skader på bilene under en ferietur i Sverige. De havnet midt i et dekkeleggingsarbeid på E10. Det ble lagt nytt dekke bestående av en spesiell blanding av olje og grus. Prosjektleder Kjell Johansson i Trafikverket sa i fjor sommer til Harstad Tidende at på grunn av stor temeraturforskjell, på kort tid, kom olja opp til overflaten noe som gjorde at grusen ikke festet seg i olja. Resultatet ble at olje og grus sprutet rundt bilene og knuste speil, vindu, skadet lakken og fylte bilens hulrom med tjæreaktig stein.

Trafikkfelle

En av disse bilistene var advokat Rune Stenstrøm i Advokatfirmaet FINN. Han skjønte at dette ikke var greit og bestemte seg for å ta saken gratis for dem som meldte seg. Etter kort tid hadde han 100 nye klienter.

– Folk flest kan ikke lovverket og gir seg uten kamp. Mens jeg vet hva som må til for at veieier skal ta ansvar, og dette var nettopp en slik sak, sier han.

Stenstrøm forteller at han fikk skader for noen titusen kroner på sin bil. Familen var på tur til Piteå-turneringen da de havnet inne i et anleggsområde som varte i flere mil mellom Skrõven og Björkberg like sør for Gãllivare i Nord-Sverige.

– Det samlet seg tjæreaktig masse i bilens hulrom og inne i felgen. Det gjorde at bilen ble ustabil å kjøre. Det framsto som man var kommet inn i en trafikkfelle som var umulig å komme seg utav uten skader på bilen. Når jeg hørte at flere opplevde det samme, bestemte jeg meg for å ta saken gratis.

Han gikk da ut og etterlyste andre bilister som hadde kjørt langs E10 i dette tidsrommet.

– Det er brukt hundrevis av timer for å få dokumentert skadene og få sannsynliggjort at veiarbeidet ikke var slik det skulle være, sier han.

Stenstrøm viser fram smekkfulle permer med dokumentasjon for hver enkelt av bilistene.

– Vi har samlet inn sted, klokkeslett og bildedokumentert skadene. Jeg har sett takster på over 100.000 kroner per bil. Vi snakkker om mange millioner totalt, sier han.

All ære til Stenstrøm

En annen av bilistene var Per Einar Storhaug. Han fikk skader for rundt 30.000 kroner.

– Vi visste ikke hvor vi skulle gjøre av oss. Det var trafikk begge veier og steinene haglet rundt bilen. Jeg fikk ødelagt front- og sidevindu og lakkskader på panseret. Trafikverket burde aksjonert mye tidligere og sluppet biler puljevis i ett felt om gang, sier han.

Denne episoden var så traumatisk for flere at Storhaug sier mange vurderer å droppe Piteå-turneringen til sommeren.

– Dette ødela hele helgen for oss alle. Ingen ønsker å oppleve noe lignende igjen, sier han.

Samtidig berømmer han Stentrøm og hans kolleger hos advokatfirmaet.

– De skal ha all ære for jobben de har gjort. Selv om dette er forsikringsskade, så har vi betalt egenandel og blitt påført et bonustap. For mange er dette store summer, sier han.

Storhaug mener det var uforståelig at bilistenes egen organisasjon, Naf, nærmest frarådet folk til å ta opp denne kampen.

– Jeg er ikke medlem, men deres råd har man på. I dette tilfellet ville vi ha tapt store summer, sier han.

Hadde ikke trua

Naf skal være bilistenes organisasjon, men i denne saken hadde de ikke trua, og advokat Vigdis Svennungsen sa i fjor til Harstad Tidende at bileierne neppe ville nå fram med et erstatnigsansvar. Hun var i går ikke tilgjengelig, men Naf-advokat André Filmreite forsvarer Svennungsen med at hun neppe satt inne med tilstrekkelig informasjon.

– Skal ikke Naf være bilistenes beste venn og gå i krigen for dem?

– Det må ikke herske tvil om at vi står på for bilistene, sier Filmreite.

– Uttalelsen fra dere kan virke som dere ga opp på forhånd. Hadde bilistene hørt på dere ville de ikke fått erstatning.

– Hadde et Naf-medlem tatt kontakt med oss i denne saken, ville vi tatt saken, slår han fast.

Pressevakt i Trafikverket, Lennart Helseng, ville fredag ikke kommentere denne saken.

fAKSIMILE: 27. AUGUST 2014
fAKSIMILE: 3. JULI 2014.
FRONTRUTE: Knust frontrute etter sverigeturen i fjor sommer. Foto: Privat
Knust bilvindu etter en tur i sverige; Advokat Rune Stenstrøm i Advokatfirmaet Finn vant fram. Foto: Privat