Harstad kommunes kristeteam gjorde ifølge ledelsen i Boreal en forbilledlig innsats etter bussulykken torsdag.

Både daglig leder Per Hansen ved Boreal Transport Nords hovedkontor i Hammerfest og Trafikkleder Nils Arne Nilsen ved Boreal i Harstad trekker frem kristeamets innsats.

Godt drillet

– Måten kommunens kriseteam håndterte passasjerene på ved ankomst Harstad fortjener all honnør.

De opptrådte alle svært profesjonelt og virket å være godt drillet for å håndtere krisesituasjoner som denne. Måten de tok hånd om passasjerene og debriefet disse i kantina på rådhuset ble også gjort på en forbilledlig måte, i tillegg til at de tok ansvaret med å kontakte flyselskapene Thomas Cook og Norwegian, som de fleste av passasjerene skule reise med til Gran Canaria, for å informere disse om hendelsen, forteller Nilsen.

Raskt enige

Assisterende rådmann Henry Andersen, som sammen med rådmann Hugo Thode Hansen og ordfører Marianne Bremnes har det overordnede ansvaret forkommunens kristeam, setter pris på de gode tilbakemeldingene, men er først og fremst glad for at ulykken ikke fikk større omfang og at alle passasjerene kom fra den uten alvorlige skader.

– Det er selvsagt også gledelig å se at vårt kristeam fungerte og kom raskt på plass. Da ulykken ble kjent satte vi umiddelbart i gang vårt apparat og tok først kontakt med representanter på skadestedet for å danne oss en oversikt over skadeomfanget. Etter samråd med politi, brannvesen og Boreal ble vi raskt enige om at det beste ville være å transportere passasjerene til rådhuset, og gikk straks i gang med å klargjøre kantina. Her stod vår psykososiale team bestående av tre leger og to helsesøstre klar til å ta seg av passasjerene ved ankomst.

Små marginer

– Selv om det gikk bra med de aller fleste, er likevel denne type hendelser noe som preger de berørte.

Denne gangen var det små marginer som skilte fra noe som kunne blitt en lang alvorligere hendelse, og de som ønsket å snakke om dette fikk muligheten til det hos våre folk. Samtlige passasjerer som var involvert ble registrert og vil bli fulgt opp også i ettertid, forteller Anersen og legger til;

– For oss var det godt å se at ting fungerte etter planen, og at også flere av passasjerene ga oss positive tilbakemelinger. Dette er en del av jobben vår, og selv om ingen situasjoner er like er det viktig å se at støtteapparatet fungerte.

Nærmere 30 passasjerer ble tatt hånd om ved ankomst Harstad. Foto: Øivind Arvola