Den siste tiden har Avinor blitt kraftig kritisert av ordfører Marianne Bremnes for ikke å ha en skikkelig plan for Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Dette er noe Avinor ønsker å tilbakevise, forteller avdelingsdirektør Margrethe Snekkerbakken i et innlegg til Harstad Tidende.

God vekst

Veksten for Harstad/Narvik lufthavn Evenes har vært svært god. I 2014 økte den med 6,4 % sammenlignet med året før.

- Det er blant de sterkeste økningene av landets 46 Avinor-eide flyplasser. Selvsagt vil Avinor satse på en slik flyplass, noe vi altså mener at vi har gjort de siste årene, skriver Snekkerbakken i innlegget. Her følger resten av innlegget fra Snekkerbakken i uredigert form:

Store investeringer

Avinor har brukt mellom 400 og 500 millioner kroner på Evenes siden terminalen ble bygd i

1998. Flyplassen har sannsynligvis en av de beste maskinparkene i Nord-Norge. Det er også

anlagt en ny avisningsplattform i 2013. I sommer ble rullebanen reasfalter, i tillegg til at sikkerhetsområdene og lysene ble oppgradert. Det var en investering på rundt 150 millioner kroner. Det kan være fornuftig å sammenligne Evenes med andre flyplasser rundt om i landet. Ved de fleste norske flyplasser har trafikken økt vesentlig de siste årene, og kapasiteten på flyplassene er noen steder sprengt. Mange steder er det behov for investeringer som er i takt med trafikkutviklingen. Nordområdestrategi

Evenes er ikke nevnt i Avinors nordområdestrategi av naturlige årsaker. Avinor har til sammen 26 flyplasser i Nord-Norge, og vi kan ikke nevne alle i nordområdestrategien. Den flyplassen Avinor har størst utfordring med i Nord- Norge er Tromsø. Her trengs det nokså tunge investeringer for i fremtiden å operere med en moderne og markedstilpasset flyplass. Dernest Hammerfest, som er helt på grensen av hva den kan operere med kapasitetsmessig. I Bodø er det også store utfordringer med bygg og kapasitet.

Nasjonal transportplanNår det gjelder spørsmålet om en ny storflyplass i Lofoten er dette en utredning som inngår i Nasjonal transportplan (NTP), Avinor kommer med analyser og anbefalinger til NTP. NTP vedtas av Stortinget. Det er altså ikke Avinor som avgjør hvor det skal bygges nye flyplasser og hvor det eventuelt ikke skal satses like mye. Dette inngår i en bredere vurdering av nasjonal infrastruktur som også inkluderer blant annet vurderinger for vei og bane. Avklaringer rundt en ny storflyplass ligger et stykke frem i tid. Værmålingene er i gang, og det er besluttet at de skal pågå et stykke ut i 2015. Denne lufthavnen er et av innspillene til NTP for 2014 – 2023.

Fjernstyrte tårn

Avinor har i flere år jobbet med utviklingen av fjernstyrte tårn. Vi har blant annet testet dette ved

Værøy helikopterhavn og flyplassen på Røst, som har blitt fjernstyrt fra Bodø i testperioden.

I Avinor er vi nå klare til å ta steget videre fra testing til innføring på flere lufthavner. I løpet av februar skal vi avgjøre hvilke flyplasser som blir de første til å få fjernstyrte tårntjenester.  Vi skal også bestemme hvor det skal etableres et nasjonalt tårnsenter, der tårntjenesten for de fjernstyrte lufthavnene skal bemannes. Gardermoen, Værnes og Bodø er de aktuelle kandidatene for å få et slikt tårnsenter. Over 30 av Avinors lufthavner er kandidater for fjernstyrt tårntjeneste, og Evenes er en av disse.

Innføring av fjernstyrte tårn vil fortsette å gi en god og sikker tjeneste på lufthavnene. Samtidig reduseres driftskostnadene for lufthavnene betydelig, noe som igjen gir lavere utgifter for flyselskapene, og bidrar til å gjøre det mulig å opprettholde rutetilbudet ved lufthavnene. Det er et stort innovasjonsprosjekt, som Avinor vil gjennomføre over mange år. Det er for tidlig å si når det blir aktuelt for Evenes. Vi gjør en samlet vurdering av lufthavnene, basert på behov for oppgraderinger, bemanning og mer. Målet er å gjennomføre dette gradvis, med sikker og effektiv drift i fokus. Uavhengig av om lufthavnen får fjernstyrt tårntjeneste, vil lufthavnen være bemannet med mannskap for lufthavndriften og brann- og redningstjeneste.

Forsvaret og F-16 basen

Bremnes påstod i et av avisinnleggene at Forsvarets F-16 base (QRA) kommer til Evenes om to år. Dette medfører ikke riktighet, den blir foreløpig værende på Bodø. Vedtak fra Regjeringen i 2014 sier at QRA skal være i Bodø så lenge F-16 ivaretar rollen. Det heter i meldingen på regjeringen.no følgende: «Vi viderefører Bodø som operasjonsbase for F-16 Quick Reaction Alert (QRA), så lenge F-16 skal ha denne rollen. Planen om å etablere QRA med F-35 på Evenes ligger fast. Ut fra en samlet vurdering anses dette som en bedre løsning enn å flytte QRA med F-16 til Evenes for kun to til tre års drift før F-35 overtar denne funksjonen. QRA-beredskap er et oppdrag Norge ivaretar på vegne av NATO. I henhold til planen, skulle QRA-beredskapen opprettes med F-16 på Evenes innen utgangen av 2019. Det er viktig å unngå flytting av F-16-aktivitet til et nytt sted i en periode hvor systemet skal bygges ned og fases ut. Videre vil en QRA-beredskap i Bodø kunne støtte den øvrige styrkeproduksjonen på Ørland, sier forsvarsministeren.»

Tett dialog med lokalt- og regionalt næringslivAvinor gjennomførte i september 2014 en rekke møter med representanter fra næringslivet i Harstad/Narvik regionen. Avinor har til intensjon å ha tett dialog med både næringsliv og flyselskap for å forstå deres behov, og med det kunne vurdere mulige nye ruter fra Evenes.

Jeg håper dette var oppklarende både for ordføreren og for alle som benytter seg av det gode reisetilbudet på Evenes. Avinor har altså investert både tid og penger i flyplassen, og vil fortsette å gjøre mye for at Harstad/Narvik lufthavn Evenes skal fremstå som et effektivt og godt tilbud for regionen.

Hilsen

Margrethe Snekkerbakken

Divisjonsdirektør i Avinor