Line Ravn Munkvold og Benedikte Nilsen arbeidet tidligere sammen i restaurantbransjen gjennom flere år. Da de begge fikk barn, ønsket de å skape noe selv i næringslivet. Et halvt år med planlegging og en omfattende tankeprosess var det som skulle til for å sette den store drømmen om salg av barneklær, interiør og delikatesser ut i livet. I 2009, midt i den tøffeste finanskrisen, startet de opp butikken Lykke & Lukas i Harstad. Det ble langt fra en enkel åpning på karrieren for gründerduoen.

- De første tre årene var knallharde. Det var dager der vi kun hadde fem kunder innom butikken. Ingen hadde troen, og det var perioder der vi tenkte over hva vi egentlig hadde startet, sier damene, og understreker at de aldri forestilte seg kroken på døra for bedriften.

De ville derimot finne en løsning på hvordan de kunne snu den negative trenden. Lykke & Lukas gikk med underskudd de første tre årene, men siden da har det kun gått oppover for bedriften. I dag har butikken i Storgata åtte ansatte, og kan vise til en omsetning på 6,9 millioner kroner for 2014. Nå kan bedriften sette kloa i Næringslivsprisen 2015, der de er en av fem nominerte.

- Det er vi veldig fornøyd med, men det ligger ekstreme mengder jobb bak. I løpet av de tre siste årene har omsetningen økt hver måned. Å komme seg over kneika og finne en modell som fungerer for oss har vært avgjørende, sier Ravn Munkvold.

Skandinavisk design

Damene har en felles interesse for skandinavisk interiør og design. I tillegg ville de ta med seg noe fra restaurantbransjen inn i butikken, og startet opp en lite utsalg av egenprodusert bakevarer og kaffe. Ideen lyste opp for dem da de fant ut at det ikke eksisterte noe lignende i Harstad eller i Nord-Norge.

- Det som går igjen er kvalitet i alle avdelingene. Vi fører små merker innenfor barneklær, og kjenner designerne som står bak klærne. Vi er størst i landet på mange av merkene vi har i butikken nå, sier eierne.

Gründerne har gjort flere grep for å føre bedriften på riktig sti. Etter fem års drift fant de ut at lokalet var for lite for lagring av varer, og i fjor høst utvidet de butikken betydelig med 150 kvadratmeter.

- Vi slo til da vi så at nabolokalet sto ledig. Nå har vi lager i kjelleretasjen, noe som har gjort en stor forskjell i butikken.

Lykke & Lukas selger varer fra butikken til kunder fra hele landsdelen. Butikken får ikke bare besøk av befolkningen i Harstad, men også tilreisende fra blant annet Tromsø, Narvik og Lofoten.

- Mottakelsen av den nye butikken har vært formidabel. Både besøkstallet og tilbakemeldinger fra kunder har vært utelukkende positive.

Startet nettbutikk

For to år siden startet bedriften opp en egen nettbutikk. Det var ett av stegene bedriften måtte ta for å stå sterkere i markedet. Med denne satsingen utvidet de kjøpegruppen ut til hele Norge.

- Vi ønsket å styrke bedriften for å ha flere bein å stå på. I tillegg må vi være med i tiden. Det er i denne retningen markedet går, sier Ravn Munkvold, og legger til at de måtte investere mye i digital markedsføring for å nå ut til kundene på den digitale plattformen.

- Vi ville ha flere inntektskilder enn kun butikken i Harstad. Nettbutikken var første ledd i denne ombyggingen, og så kom utvidelsen av butikken. Vi ser at det begynner å løsne, og nettbutikken går jevnt og trutt fremover.

Ravn Munkvoll forteller imidlertid at bakevareutsalget har blitt et lite tap-prosjekt. Likevel medgir hun at bedriften ikke hadde stått like sterkt uten denne avdelingen.

- Vi selger mye av disse varene, men hjemmebakst er vanskelig å tjene penger på siden det er såpass dyrt å produsere. Vi har brukt mye tid på kjøkkenet både før og etter åpningstid for å lage alle varene fra bunnen, sier Line Ravn Munkvold, som egentlig er utdannet kokk .

- I fjor høst hadde vi råd til å ansette en konditor som skal ha ansvaret for disse tingene. Jeg tror salget av bakevarer og kaffe er en av grunnene til at butikken har overlevd. I perioder når folk ikke kjøper interiør, så har de alltid råd til en kopp kaffe eller et brød. Det er også dette som kjennetegner oss, og fører til god gjennomstrømning av kunder i butikken, forklarer hun.

Holder seg til Harstad

Eierne forteller at de derimot ikke har planer om å utvide driften til andre byer i Norge.

- Vi skal holde fokus på butikken i Harstad og det vi driver med her. Det er viktig å ikke gape over for mye. Vi har brukt flere år på å komme dit vi er i dag, og har nå det sortimentet og en størrelsen vi er fornøyd med, sier Ravn Munkvold.

Hun mener suksessoppskriften er som følger:

- Mye jobbing er det viktigste, og så klart må man være genuint interessert i det man driver med. Vi har vært veldig sparsom, og unngått å tatt store avgjørelser før det var nøye gjennomtenkt. Vi har snudd på hver eneste krone. Det tror jeg har gitt gevinst de siste årene.

- Vi har klart å bygge opp noe som vi har troen på skal være her i framtiden, men vi ser at det er beinhard jobbing som skal til, avslutter gründerne.