Det er så godt som ingen som bytter viskeren like ofte bak som foran.

– Noen husker å bytte først når de hører metallet skrape mot bakruta, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge.

Tall fra bedriften viser at vi kjøper over tre ganger flere vindusviskere til frontruta på førersiden enn til bakvinduet.

– Det er naturlig å prioritere sikten fremover, men på saltete veier er det bakvinduet som blir mest tilgriset. Det er mange gjengrodde vinduer der ute i trafikken, sier Svenningsen.

Ikke bot

Du får neppe bot for å kjøre med viskere som er blitt for slitne til å fjerne skitt og snø fra bakvinduet.

– Bilsjåfører skal ha god sikt til alle kanter når det kjøres, både fremover, sidelengs og bakover. Men så lenge du har sikt fremover og ut begge sidevinduene foran, gir vi ikke bot. En grisete bakrute og slitne viskere vil imidlertid bli påpekt i en kontrollsituasjon, sier sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.

Det er gode grunner til at sikten skal være god bakover også, påpeker UP-sjefen.

– Du skal kunne oppdage utrykningskjøretøy som må raskt fram i trafikken. Det er viktig å følge med i bakspeilet på bilen som ligger tett på bak, for eksempel om han har planer om å kjøre forbi, sier Karlsen.