Jørn Johansen overtok i 1998 Asbjørn Pedersen Engros, som da holdt til i det gamle Håko-bygget på Seljestad. I 1998 skiftet de navn til ServiceNord Engros. I 2001 flyttet de til Stangnesbasen i nye moderne 3500 kvadratmeter store lokaler. I dag har bedriften 55 ansatte og oppnådde i 2014 en omsetning på 253 millioner kroner.

Nå er bedriften nominert til Næringslivsprisen for 2014.

Mange millioner

Markedet de opererer i strekker seg fra Vestfjorden i sør til Kirkenes i nord, i tillegg til leveranser til Svalbard.

Nylig sendte de sin første leveranse til den norske Troll Forskningsstasjon på Sydpolen, en avtale som innebærer faste årlige leveranser med fly og båt av husmannskost til ansatte ved basen.

– Hovedsegmentet av kunder er imidlertid innen kafè og restaurantbransjen, ifølge Johansen.

- Men vi leverer også til sykehjem, Forsvaret og til offshorebransjen. For tiden server vi om lag to tusen personer gjennom de allierte styrkenes tilstedeværelse i Åsegarden, Evenes og Troms innland. For oss er dette kjærkomment i en ellers stille periode, og genererer mange millioner kroner i ekstra omsetning.

- Vi utvider også vårt marked når vi får på plass vårt nybygg, som forhåpentligvis kan tas i bruk like før påske. Det gir oss vel 2000 kvadratmeter ekstra plass, noe vi lenge har hatt behov for og som har vært nødvinge å legge til rette for ytterligere vekst. Dette nybygget er bygget for fremtiden og vil gi oss hundre prosent økt lagerkapasitet og vil bidra til at vi på sikt blir i stand til å øke omsetningen til 600 millioner kroner, sier Johansen og legger til;

– Hadde noen fortalt meg da jeg for 17 år siden kjøpte Asbjørn Pedersen Engros at vi skulle vokse oss så store som det vi nå har blitt, ville det virket uoppnåelig og utopisk. Men takket være hardt arbeide og ansatte som yter en formidabel innsats har vi lyktes i et steintøft marked med små marginer.

Positive tall

Han legger ikke skjul på at de driver i en krevende bransje med små marginer og tøffe utfordringer.

- Først og fremst ligger utfordringen å fortsette å levere positive tall, noe vi har klart de senere årene. Det vil gjøre oss i stand til å reinvestere i nye biler og annet utstyr, noe som er viktig for å holde tritt med våre konkurrenter.

- Vi må også hele tiden være bevisst på å henge med i utvikling i bransjen, først og fremst knyttet til å følge med på hva våre konkurrenter foretar seg i forhold til samarbeid eller sammenslåinger, avslutter Johansen, som ønsker å avvise alle spekulasjoner som har versert om at bedriften skal være i oppkjøpsforhandlinger.

- Vi er ikke for salg, det har ikke vært et tema overhodet. Jeg har kort og godt ikke en gang tenkt tanken, forsikrer Jørn Johansen.