Miljødirektoratet gir Avinor varsel om pålegg i forbindelse med forurensningen ved brannfeltene på flyplassen på Evenes.

Avinor sin håndtering av forurensningen blir i dette varselet i stor utstrekning kritisert.

- Miljødirektoratet mener at det har foregått, og fortsatt foregår, en uakseptabel spredning av PFOS og PFOA fra brannøvingsfeltene, og at det kan forventes negative effekter i miljøet, skriver Miljødirektoratet i varselet.

Mest forurenset

Flere forbindelser i gruppen for perfluorerte alkylstoffer (PFAS) ansees å være alvorlig helse- og miljøskadelig, og er oppført på den norske verstinglista. Perfluoroktylsulfonat (PFOS), som er giftig for mennesker og dyr, oppkonsentreres i næringskjeden og brytes ikke ned i naturen.

Et viktig bruksområde for PFOS har vært brannskum til slukking av oljebranner og til brannøving ved lufthavner. I 2007 ble PFOS i brannskum forbudt og ble da erstattet av andre PFASer. Den utbredte bruken av stoffene på brannøvingsfel har ført til høye nivåer av PFOS og til dels andre PFASer i grunnen, grunnvannet og blant levende organismer rundt flere lufthavner i Norge.

Direktoratet mener Evenes er trolig den mest forurensede lokaliteten til Avinor blant flyplassene som er kartlagt, både når det gjelder mengde og konsentrasjoner av PFOS og PFOA. I tillegg mener de Avinor ikke kan gjøre rede for utbredelsen av forurensingen. Det er derfor antageligvis en større mengde PFOS i jorden enn de 140 kiloene som rapporten til Avinor anslår.

Avinor angir at forurensede masser utgjør minst 120 000 tonn. Miljødirektoratet mener at det antageligvis handler om betydelig større mengder forurensede masser.

Miljødirektoratet anser Avinor som ansvarlig for å gjennomføre og bekoste utarbeidelsen av en eventuell tiltaksplan for eiendommen. Dersom Avinor blir pålagt en slik tiltaksplan har de frist til 30. juni for å bli ferdig med den.

- Vi tar miljøhensyn veldig alvorlig

Avinor understreker at de tar saken meget alvorlig.

Lufthavnsjef Eirik Bergstedt ved Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, sier varselet om tiltak fra Miljødirektoratet bygger på en rapport med bakgrunn i undersøkelser Avinor gjorde i 2012 og tiden før.

I så måte begynner dette å bli gammelt. I mellomtiden har Avinor sentralt arbeidet med å utrede konsekvenser og risikoanalyse for å få et bedre grunnlag enn det vi kjente til i 2012, sier Bergstedt.

Han sier denne rapporten er ferdig i slutten av januar.

- Det vil være grunn til å anta at flere av anførslene i varselet til Miljødirektoratet vil bli besvart i denne rapporten. Jeg mener det er ubestridelig at vi har tatt dette på alvor og jobbet godt med problemet og at miljøhensynet derfor håndteres etter beste evne, sier Bergstedt.

Han er enig at varselet fra Miljødirektoratet kan oppleves som kraftig kritikk.

- Men det er dersom man leser varselet ukritisk og uten å kjenne til rapporten vi jobber med nå. Vi velger å presisere at vi tar miljøhensyn veldig alvorlig og det har vi bevist ved å sette i gang nye undersøkelser. Det vil gi et bedre grunnlag for de tiltak som eventuelt må settes i gang, fastslår Bergstedt.

FORURENSING: Lufthavnbetjentene Knut Liavik (til venstre) og Cato Eriksen hentet opp fisk fra Langvannet ved flyplasssen på Evenes. Prøvene viser at fisken inneholder mer en ti ganger mer gift enn det som er tillatt. Arkivfoto: Per Jan Pedersen Foto: Per Jan Pedersen