- Harstadpakken skal investere over 100 millioner kroner i nye kollektivløsninger, og dette vil gi Harstad en unik mulighet til å bli en bussby, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
I den forbindelse inviteres det 21. januar til åpent møte for å diskutere fremtidens bussløsning i Harstad.
- Gjennom en rekke tiltak skal Harstadpakken sørge for at det blir mindre trafikk og bedre miljø i Harstad sentrum. Skal vi få til dette er det viktig at flere velger buss som transportmiddel. Kollektivandelen i Harstad er på 4-5 prosent, og det betyr at bussen i Harstad har en forholdsvis lav markedsandel. Det er dermed et stort potensiale for å få langt flere til å ta bussen, og Harstadpakken skal bidra til dette, skriver vegvesenet.
- Gjennom en total omlegging av tilbudet i Harstad, skal bussnettet moderniseres, forenkles og tilrettelegges slik at mange flere kan - og vil - reise med buss. Bussen har mange ulike brukere, og flere som i dag velger bilen som fremkomstmiddel kunne like gjerne tatt bussen. Hva slags busstilbud ønsker vi i Harstad? Hvilke forutsetninger må være til stede i sentrum? Og hvordan skal vi få det til, spør vegvesenet.
- Spørsmålene er like mange som mulighetene, og onsdag 21. januar inviterer vi til åpent møte for å diskutere fremtidens bussløsning i Harstad sentrum. Møtet vil ha hovedfokus på nytt busskonsept og sentrumsløsning, og det blir arrangert i samarbeid med sentrumsplanarbeidet i Harstad kommune.
På lista over foredragsholdere står Hans-Arne Haugland, prosjektleder Harstadpakken, Jonny Berg, assisterende samferdselssjef Troms fylkeskommune, og Lars Andre Uttakleiv, kommuneplanlegger Harstad kommune.
Ht.no skrev i høst at både prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens Veivesen og vikarierende kommuneplanlegger Lars Andre Uttakleiv medgir at kollektivsatsingen i Harstadpakken har vært underkommunisert.
- For å få flere til å reise kollektivt må det først og fremst bli enklere å bruke buss. Tilgjengeligheten og frekvens på avganger må bedres, sa de to.