- Harstadpakken skal investere over 100 millioner kroner i nye kollektivløsninger, og dette vil gi Harstad en unik mulighet til å bli en bussby, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

I den forbindelse inviteres det 21. januar til åpent møte for å diskutere fremtidens bussløsning i Harstad.

- Gjennom en rekke tiltak skal Harstadpakken sørge for at det blir mindre trafikk og bedre miljø i Harstad sentrum. Skal vi få til dette er det viktig at flere velger buss som transportmiddel. Kollektivandelen i Harstad er på 4-5 prosent, og det betyr at bussen i Harstad har en forholdsvis lav markedsandel. Det er dermed et stort potensiale for å få langt flere til å ta bussen, og Harstadpakken skal bidra til dette, skriver vegvesenet.

- Gjennom en total omlegging av tilbudet i Harstad, skal bussnettet moderniseres, forenkles og tilrettelegges slik at mange flere kan - og vil - reise med buss. Bussen har mange ulike brukere, og flere som i dag velger bilen som fremkomstmiddel kunne like gjerne tatt bussen. Hva slags busstilbud ønsker vi i Harstad? Hvilke forutsetninger må være til stede i sentrum? Og hvordan skal vi få det til, spør vegvesenet.

- Spørsmålene er like mange som mulighetene, og onsdag 21. januar inviterer vi til åpent møte for å diskutere fremtidens bussløsning i Harstad sentrum. Møtet vil ha hovedfokus på nytt busskonsept og sentrumsløsning, og det blir arrangert i samarbeid med sentrumsplanarbeidet i Harstad kommune.

På lista over foredragsholdere står Hans-Arne Haugland, prosjektleder Harstadpakken, Jonny Berg, assisterende samferdselssjef Troms fylkeskommune, og Lars Andre Uttakleiv, kommuneplanlegger Harstad kommune.

Ht.no skrev i høst at både prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens Veivesen og vikarierende kommuneplanlegger Lars Andre Uttakleiv medgir at kollektivsatsingen i Harstadpakken har vært underkommunisert.

- For å få flere til å reise kollektivt må det først og fremst bli enklere å bruke buss. Tilgjengeligheten og frekvens på avganger må bedres, sa de to.

NY TRASÉ: Som den grønne og sorte linja (alternativ 2) viser vil kun sørgående buss kjøre strekningen fra Peppes Pizza til Harstad Tidende. Øvrige trafikk, også nordgående buss, vil ta av ved Harstad Tidende og kjøre Fjordgata/Sjøgata. Dette er ett av forslagene til ny sentrumsplan i Harstad.