- Dette er ingen ønskeløsning, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Statssekretæren sier han forstår frustrasjonen dette skaper for de reisende, og forklarer det med nye systemer.

- Litt av utfordringen er at det i 2013 kom nye betalingssystemer, samtidig som det mange steder ble inngått nye kontrakter. Dette ser vi var uheldig, og fra nye den nye kontraktsperioden starter i 2017, vil vi komme med krav om felles fergekort uavhengig av hvilke selskaper man reiser med.

- Er ikke dette et eksempel på at avgjørelser om hvilke betalingsformer og elektroniske systemer som skal innføres på den enkelte strekning, er for viktig til at de kan overlates til lokale myndigheter og fylkeskommuner?

- Det er i alle fall uheldig at hvert enkelt selskap skal ha sitt system, som verken kan brukes innad i selskapet eller hos andre selskap. Dette gjør vi noe med fra 2017.

- Hvilke andre tiltak vil myndighetene iverksette som gjør det enklere for folk å bruke samme betalingsmiddel på tvers av selskaper og systemer?

- Vi jobber aktivt med å få på plass en autopass-løsning, der du ved hjelp av en brikke i frontruta blir registrert og automatisk belastet for fergeturen. Utfordringen med dette er at vi foreløpig ikke har løst hvordan man skal registrere og ta betalt for passasjerene. Men det gjør vi forhåpentlig raskt, sier statssekretær Bård Hoksrud som ikke kan si noe om når en slik løsning kan være klar.

For ordens skyld, det er staten selv som har ansvaret for riksveisambandet i Vestfjorden. Det gjelder alle fergene der.