Det har alltid vært slik at om du skal reise med ferger som opereres av Torghatten Nord, kan du ikke bruke kort kjøpt fra Torghatten Trafikkselskap (på Helgeland), selv om begge er eid av morselskapet Torghatten ASA. Nå kan du heller ikke bruke verdikortet du kjøpte til strekningen Refsnes-Flesnes på sambandet Lødingen-Bognes, selv om begge strekningene trafikkeres av Torghatten Nord.

Kontrakten avgjør

Prosjekt- og utviklingssjef Emil A. Berg i Torghatten Nord forklarer det med at selskapene er avhengige av å rette seg etter det som står i kontrakten når de skal regne anbud.

- Da Vestfjord-fergene kom ut på anbud, ble det stilt krav om nytt billettsystem for sambandene. Konsekvensen av ulike krav i de ulike anbudene, er at man dessverre ikke kan bruke samme kort på alle fergene som er eid av Torghatten Nord.

Forstår frustrasjonen

Berg sier han forstår frustrasjonen dette skaper, men forklarer at de som operatør må rette seg etter kravene som er beskrevet i kontraktene.

- I fergedriften i Norge finnes det i dag alt fra klippekort til helautomatiske betalingssystemer.

- Hvem har skylda?

- Det er våre oppdragsgivere som stiller kravene som vi skal oppfylle, sier Berg som kjenner til at det arbeides med å få samme billettsystem for sambandene Drag-Kjøpsvik og Bognes-Skarberget, som det i dag er på sambandet Lødingen-Bognes. Når det gjelder Vestfjord-sambandet, så er det staten som har ansvaret for disse rutene.

- Jeg vet at et autopass-system har vært diskutert som et alternativ, sier prosjekt- og utviklingssjef Emil Berg i Torghatten Nord.

- Uheldig

- Dette er ingen ønskeløsning, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Statssekretæren sier han forstår frustrasjonen dette skaper for de reisende, og forklarer det med nye systemer.

- Litt av utfordringen er at det i 2013 kom nye betalingssystemer, samtidig som det mange steder ble inngått nye kontrakter. Dette ser vi var uheldig, og fra nye den nye kontraktsperioden starter i 2017, vil vi komme med krav om felles fergekort uavhengig av hvilke selskaper man reiser med.

- Er ikke dette et eksempel på at avgjørelser om hvilke betalingsformer og elektroniske systemer som skal innføres på den enkelte strekning, er for viktig til at de kan overlates til lokale myndigheter og fylkeskommuner?

- Det er i alle fall uheldig at hvert enkelt selskap skal ha sitt system, som verken kan brukes innad i selskapet eller hos andre selskap. Dette gjør vi noe med fra 2017.

- Hvilke andre tiltak vil myndighetene iverksette som gjør det enklere for folk å bruke samme betalingsmiddel på tvers av selskaper og systemer?

- Vi jobber aktivt med å få på plass en autopass-løsning, der du ved hjelp av en brikke i frontruta blir registrert og automatisk belastet for fergeturen. Utfordringen med dette er at vi foreløpig ikke har løst hvordan man skal registrere og ta betalt for passasjerene. Men det gjør vi forhåpentlig raskt, sier statssekretær Bård Hoksrud som ikke kan si noe om når en slik løsning kan være klar.

For ordens skyld, det er staten selv som har ansvaret for riksveisambandet i Vestfjorden. Det gjelder alle fergene der.

ubrukelig: Verdikort som er kjøpt her på strekningen Refsnes-Flesnes i Gullesfjorden, kan ikke lenger brukes i Vestfjordbassenget, verken på Lødingen-Bognes eller på Moskenes-Bodø. Alle fergene driftes av samme selskap, Torghatten Nord. Foto: Frank R. Roksøy Foto: Frank R. Roksøy