I går mottok Frank Trælnes, daglig leder og eier for Esso i Harstad, en faktura for en reparasjon av en smarttelefon. En vanlig regning, tenkte han. Det eneste problemet var at han aldri hadde sendt inn en telefon for reparasjon til dette selskapet.

- Jeg stusset litt over denne regningen da jeg åpnet den. Jeg tenkte med en gang at det var noe på bensinstasjonen som måtte dekkes.

Trælnes fattet etter hvert mistanke etter å ha sett nøyere på fakturaen. Han stusset over at han aldri hadde hørt om firmanavnet, Irepair. Og ikke minst betalingsbeløpet på 4.500 kroner. I tillegg sto det skrevet i regningen at det var et kampanjetilbud.

- Dette er renspikket svindel, sier Trælnes.

Han forteller at han tidligere har mottatt falske fakturaer, gjerne like før sommeren når vikarer er inne i bedriften. Ford Harstad har fått tilsendt samme faktura som Trælnes fikk.

Nå oppforderer han folk til å være oppmerksom.

- Det er synd å måtte betale 4000-5000 kroner for noe du ikke har kjøpt. Bedrifter og privatpersoner må være mer våkne. Det er mange der ute som skor seg på uvitende folk. De vil alltid være der ute, sier Trælnes, som ikke kommer til å anmelde forholdet.

- Det er lite å gjøre med. Jeg har forsøkt å ringe firmaet, men de svarer så klart ikke å henviser til e-post. Det er typisk for slik svindel. Jeg har mottatt falske fakturaer før der politiet har sagt at jeg bare skal kaste den i søpla.

Harstad Tidende har forsøkt å komme i kontakt med Irepair uten å lykkes.