Øvelsen skjedde i regi av Norges brannskole.

Det ble en actionfylt morgen ved skolen. Varsling ved tåkelurene virket, og elevene kom seg ut til oppstilling på møteplassen. Da klassene var samlet og lærerne hadde talt opp, manglet to elever.

De to var tildelt en spesiell oppgave denne dagen. De skulle bli igjen inne på skolen, i røyken, da alarmen gikk.

– Vi skulle bli reddet, late som at det var en ekte brann, forteller Cathrine Horn Kristiansen (15) som var én av markørene.

– Vi fikk på oss en ekstra maske som var koblet på brannmannens tank før vi ble hjulpet ut, fortsetter Marlene Farstad Grøttem (14).

– Vi satt og venta til de kom, vi så ingenting. Og vi måtte holde oss fast i brannfolka, sier de.

Begge syntes det var gøy å være markør under øvelsen.

– Jeg fikk en opplevelse av hvordan det kunne vært å være i en ekte brann. Jeg fikk puls da brannbilen kom med sirene, forteller Marlene Farstad Grøttem.

– Heldigvis visste vi at det var fake, legger Cathrine til.

Det var kun de to markørene som visste at de skulle bli igjen inne da resten av elevene rømte skolen.

– Det ble veldig autentisk. Under opptellinga fant vi raskt ut at vi manglet to, forteller lærer ved skolen Tove Norum Hol.

8-10. trinn deltok på en teoridel først, ledet av elever ved befalskurset på Norges Brannskole.

– Vi ble fortalt hva vi skulle gjøre hvis vi opplevde brann. Varsle, redde, slokke, lukke. Det er fire viktige stikkord . Vi ble fortalt hvor store branner vi kan slukke og når vi må varsle brannvesenet, avslutter Farstad Grøttem.

Cathrine Horn Kristiansen (t.v.) og Marlene Farstad Grøttem syntes det var spennende å være markører på brannøvelsen. Foto: Nina Røberg