Ti personer sto uten arbeid da elektrikerbedriften P.A Opheim gikk konkurs. Eneeier Per Arne Opheim har opplyst til bobestyrer Tore Mevik at årsaken til konkursen er tøft marked med mange aktører som gjorde at driftsmarginen ble presset.

Feil i regnskapet

Bedriften ble stiftet i 2007 som et enkeltpersonforetak. På grunn av økt arbeidsmengde ble det i 2008 omdannet til aksjeselskap siden Opheim måtte ansatte folk.

Fra 2010 viser regnskapene underskudd fra mellom 49.000 kroner til 2013 som var på minus 350.000 kroner. Unntaket er 2012 da tallene er positive med 42.000 kroner. I ettertid viser det seg imidlertid at også 2012 gikk i minus, men en feil i regnskapssystemet gjorde at dette ikke ble oppdaget. Opheim mener, ifølge boberetningen, at denne regnskapsfeilen gjorde at kostnadsbesparende tiltak ble satt i gang for sent.

Innehaveren har opplyst til bobestyrer Mevik at kapitalsituasjonen var krevende og utover 2014 kom de i en likviditetsskvis. Resultatet ble at hovedleverandøren Berggård Amundsen as stengte varekreditten i august i år. Opheim prøvde å nedbetale gjelden, men klarte ikke å komme fram til en kredittordning.

Alene

De ansatte ble i august permittert, mens Opheim prøvde å videreføre bedriften alene. Han tok oppdrag på egenhånd, men fant etter hvert ut at det var umulig på grunn av den økonomiske situasjonen.

Boberetningen viser til referat fra styremøte 29. september 2014.

”Etter gjennomgang med regnskapsfører viser det seg at økonomien er dårligere enn tidligere antatt. Kontoen hos Berggard Amundsen er sperret. Produksjonsstopp. Styret vurderer det som ikke forsvarlig å fortsette driften. Firmaet er insolvent og klarer ikke å betale regningene (...)

1 million i gjeld

Ved konkursåpning gjenstår det fire installasjonsoppdrag. Kravene i forbindelse med disse oppdragene er levert boet. Det er meldt krav i boet på nærmere 1 million kroner. Av dette utgjør 530.000 kroner til hovedleverandør. Offentlige krav utgjør 270.000 kroner. I tillegg kommer krav fra ansatte.

Bobestyrer Tore Mevik må håndtere en sak mellom selskapet og en kunde som var behandlet i forbrukertvistnemnda. Dette kravet er avvist av Opheim.