Oppgradering av kaia på Sør-Stangnes er det største enkeltprosjektet til Harstad Havn KF, neste år.

9,5 millioner kroner skal det brukes for å få kaia i stand. Og dette haster det med å få gjort, ellers så kan kaia rett og slett rase ut, sier havnesjef Ivar F. Hagenlund.

En tilstandsrapport som ble gjennomført i 2011 bekrefter dette. Det er store skader på spuntcellene under kaia.

Norconsult er allerede i gang med planleggingen av dette arbeidet som skal iverksettes neste år.

Kaia på Kjøtta

Norconsult vant også anbudskonkurransen for oppgraderingen av den kommunale kaia på Kjøtta. Her er også planleggingen i gang. Dette er imidlertid et langt mindre prosjekt. En oppgradering av denne kaia vil koste vel 1,9 millioner kroner. Det er i første rekke for å få en sikker kai til hurtigbåten at havna gjør denne investeringen. Havnesjefen håper av denne grunn på et tilskudd fra fylket til dette prosjektet.

Folk fra Kjøtta har lenge kjempet for denne saken. Kampen er nå kronet med seier og arbeidet tar til neste år.

Nye flytebrygger

For småbåtfolket kan det være interessant å vite at det kommer en ny flytebrygge til gjestekaia. Dette skal havna bruke 350 000 kroner på. Det vil gå med 150 000 kroner til en ny flytebrygge ved fiskekaia i sentrum.

Den nye havnebåten skulle egentlig vært overlevert i år, men slik går det ikke. Havnebåten vil ikke komme før i januar. Derfor vil båten bli utgiftsført i regnskapet neste år.

Det burde være godt kjent at den planlagte mudringen av Larsneset til 9,3 meter er utsatt. Havna har imidlertid inngått en avtale med mudringsspesialisten Secora om at de i stedet for Larsneset kan fjerne bunnmateriale langs den nye kaia på Seljestad ned til 7 meters dybde.