Arbeidslaget i Harstad, med leder Øystein Rørvoll i spissen, har vært primus motor for prosjektet.

Han har fått brosjyren trykket opp i tre språk, norsk, engelsk og tysk. Opplaget er 20.000, kostnadene et sted mellom 30.000 og 40.000 kroner.

- Brosjyren inneholder bilder, enkel tekst, og et svært anvendelig kart for turer i marka. Vi håper dette vil inspirere byens borgere, turister og andre til å ferdes ute i Harstads flotte natur, sier Rørvoll. Han synes det er viktig å få brosjyren oversatt til andre språk slik at turglade turister lokkes ut i marka og tilbringer en dag eller to lengre i Harstad.

– Vi ønsker at folk skal bruke Folkeparken og alle de fantastiske tilbudene vi har i nærområdet. Blant annet fritt fiske i Harstadvannet og i Grunnvannet, takket være at Harstad jeger og sportsfiskere har gjort en stor jobb med utsett av fisk, sier Rørvoll.

I nærområdet er det fugleutstilling, bueskytterarena og uendelig mange stier der folk kan vandre på korte og lengre turer.

De nye brosjyrene er tilgjengelig på kommunens hjemmeside under «kultur og fritid», i papirutgave hos Destination Harstad, på Servicetorget og hos Arbeidslaget og hos byens hoteller.