I fjor sommer fikk Troms Fylkeskommune laget et forslag til bussplan i Harstad. Konsulentene foreslo da å gjøre gågata fra Sparebank1 Nord-Norge/Karma til torvet om til ei miljøgate for gående og busser.

- Ved å skille busstraseen fra hovedtyngden av biltrafikken i sentrum oppnås det god og stabil fremkommelighet for bussene og kort og direkte kjørevei, het det i rapporten som så på kollektivtrafikken i Harstad i forbindelse med Harstadpakken.

Der kom forslaget om en bussholdeplass  midt i Strandgata, på et av kvartalene som i dag er gågate.

Det skapte mye diskusjon, og flere næringsdrivende protesterte mot forslaget. Det samme gjorde andre næringsdrivende da deler av Storgata ble lansert som mljøgate for buss og gående.

Les mer: bussplaner forarger

Men kommuneplanlegger Lars Andre Uttakleiv vil holde alle muligheter åpne.

- Vi ser at det er store utfordringer med å få til disse alternativene som vi har utredet nå, så vi ser på flere muligheter. En av dem er det som er presentert for fylkeskommunen tidligere, der man bruker Strandgata og opp hans Egedes gate. Dette vil spre trafikken på hele veinettet på sikt. Men også forslaget om å la trafikken gå rett over busstorget blir vurdert i den utredningen som blir gjort de neste månedene.- Ved å skille busstraseen fra hovedtyngden av biltrafikken i sentrum oppnås det god og stabil fremkommelighet for bussene og kort og direkte kjørevei, heter det i rapporten som har sett på kollektivtrafikken i Harstad i forbindelse med Harstadpakken.

Det planlegges en bussholdeplass  midt i Strandgata, på et av kvartalene som i dag er gågate.

- Med inntil ett minutt opphold per buss, vil mist to tredjedeler av tiden løpe uten at det er noe buss til stede, heter det i rapporten.

Høyre på sin side vil ha trafikk over busstorvet.

Les mer: Harstad Høyre vil harmerpolitisk styring av arbeidet med sentrumsplanen.

Hva mener du om trafikk-alternativene for sentrum?