– Vi har litt knuter på tråden i kveld, og mange har problemer med å ringe fra mobil til mobil og sende SMS, meldte Telenor på Facebook.

Politiet meldte samtidig på twitter at den som sliter med å komme igjennom til nødnummer kan ta ut sim-kortet fra telefonen og ringe 112.

Klokken 21.38 meldte Telenor at feilen skal være rettet og at arbeidet med å "ta opp kundene" var i gang, men at det ville ta litt tid ettersom det er stor pågang på nettet.

I en pressemelding sendt ut i kveld skriver Telenor at feilen i mobilnettet som oppstod klokken 19:20 og ble rettet 21:35. Feilen oppstod etter en oppgradering av Telenors nett, og rammet 2G- og 3G-trafikk i hele landet. Verken nødnumre eller fastnettet ble rammet av feilen.

- Vi beklager på det sterkeste de ulempene som feilsituasjonen har medført for våre kunder.  Dette er en feilsituasjon som ikke skal skje, vi skal nå gå gjennom våre rutiner for å sikre at lignende feilsituasjon ikke skjer igjen, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

4G-trafikk eller trafikk til andre operatører ble ikke rammet av feilen.

Telenors kriseledelse var samlet på Fornebu under feilsituasjonen og operasjonsledelsen jobbet fortløpende for å feilsøke og analysere feilsituasjonen. Feilen ble raskt rettet når feilårsaken ble identifisert.