Festspillene i Nord-Norge gjennomførte en markedsundersøkelse etter årets festival, som viser gjennomgående høy tilfredshet blant publikum.

97 prosent av de som svarte på undersøkelsen, sier de gjerne vil besøke Festspillene i Nord-Norge på nytt. Dette melder Festspillene i en pressemelding.

– Vi kan med denne undersøkelsen konkludere med at Festspillene i Nord-Norge har høy gjenkjøpsrate, da det store flertallet ønsker å komme tilbake. Når i tillegg 87 prosent av respondentene har deltatt på Festspillene tidligere, er dette et tegn på tilfredshet blant publikum, sier prosjektleder Agnete Ryeng for Arrangementsturisme i Troms, som har utviklet undersøkelsen i samarbeid med Festspillene.

Publikum oppgir oppriktig interesse for musikk og scenekunst, samt at det er viktig å støtte opp om lokale arrangement, som de viktigste årsakene til at de deltar.

– Festivaler genererer flere verdier enn mange tror. I 2013 anslo arrangementskalkulatoren at de lokale ringvirkningene av Festspillene var på cirka 14,7 millioner kroner. Flertallet av de som har deltatt i årets markedsundersøkelsen er kvinner fra Harstad. Under oppholdet bruker de fleste av deltakerne 100-500 kroner på opplevelser per døgn, mens 40 prosent bruker 500 – 2000 kroner. Cirka like mye brukes på shopping per døgn. Bare 28 prosent av de som har svart er nasjonale, tilreisende gjester. Nesten halvparten (46 prosent) av disse nasjonale tilreisende, bor privat, heter det fra Festspillene i pressemeldingen.