– Det er nok ingen som satser så mye på verstedindustrien i nord som vi gjør nå, sier direktør for Harstad skipsindustri, Ola Karlsen.

Selskapet eier Harstad mekaniske verksted med anlegg i Samasjøen og i sentrum. Verkstedet har gått bra siden oppstarten i 1995, og nå investeres oppsparte penger i landsdelens største dokk ved vekstedet i sentrum og oppgradert slipp i Samasjøen. Samtidig skal maskinverskedet i Samasjøen oppgraderes. Etter hvert skal hele området få en overhaling, også det som ligger i sentrum.

Stor tro

Totalt skal det brukes 40 millioner kroner i Samasjøen, og 140 millioner kroner i sentrum. At dette, sammen med miljøtiltak og andre mindre prosjekter totalt kan komme på 200 millioner kroner, uroer ikke styreleder Sigmund Sørensen.

– Vi tror på videre vekst i nord. Vårt kundegrunnlag er alt fra hurtigruteskip som trenger videlikehold til fiskebåter, ferger og supplybåter som følge av oljesatsingen i nord, der vi i løpet av noen år har fem felt i drift, sier han.

– Vi bygger nå et verft for fremtiden sier direktør for Harstad mek. verksted, Peter Slump. En studie har tatt for seg utnyttelsen av begge verkstedene. Og forslår at større fartøy tas hånd om i sentrum, mens små og mellomstore fartøy får sitt miljø i Samasjøen. I løpet av to-tre år regner Slump med at verkstedet i Sama har tre gode slipper. De to som står i sentrum skal ikke oppgraderes.

Dobler ansatte

– Det gjør at vi kan spesialisere oss mer og yte en bedre service overfor våre kunder, sier Slump. Han har 75 ansatte som betjener de to verstedlokasjonene. Når dokka er tatt i bruk, regner han med å fordoble staben. Snart skal portene monteres, og Slump regner med at han kan ta i mot de første kundene rett over nyåret.

DOKK: slik ser dokka ut for øyeblikket. Foto: Vinter Entreprenør
OPPGRADERING: Slipp 3 i Samasjøen skal oppgaderes og utvides. Foto: Oivind Arvola