Siden oktober i fjor har det vært gjennomsnittsmåling av farten på denne strekningen. Etter få uker ble det klart at snittfarten hadde sunket til 70 km/t. Og slik har det vært siden, men med en viss økning i sommer.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at gjennomsnittsfarten fra etableringen 18. oktober i fjor og fram til forrige tirsdag var 71,4 km/t. Men i sommermånedene var gjennomsnittet 73,2 km/t.

Disse tallene gjelder for kjøretøy som kommer fra sørfra og kjører mot byen. Trafikken motsatt vei går noe tregere. For hele året var gjennomsnittet 69,7 km/t mellom Mølnåstunnelen og Nordvikmyra. I sommer var farten 73,0 km/t.

- Det er helt naturlig at snitthastigheten øker på sommerføre. Men en annen påvirkning på farten er skiltingen av dype spor vi hadde før asfalteringen. Det kan ha satt ned farten, sier avdelingsdirektør Geir Jørgensen i Statens vegvesen.

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) halveres antall dødsfall og hardt skadde i trafikken med gjennomsnittsmålinger i stedet for målinger med enkeltstående fotobokser.

I rapporten har man sett på 14 av 23 strekninger i Norge. Ifølge TØI er antall dødsfall og hardt skadde på disse strekningene redusert med mellom 49 og 54 prosent.