Tirsdag i forrige uke var det foreldremøte for førsteklassingene på Heggen videregående skole. Der presenterte assisterende rektor Tom Andre Johnsen tall som viste at jentene får bedre karakterer og i større grad fullføre skoleløpet.

- Statistikken viser mye, men det viktigste - årsakene bak - kan den ikke si noe om, forteller Johnsen.

Tallene viser at 83,1 prosent av jentene i kullet som var ferdige på skolen i vår fullførte utdanningen. Bare 63,8 prosent av guttene gjorde det samme. På Musikk og drama fullførte alle jentene i sitt kull studieløpet. 54,5 prosent av guttene gjorde det samme. Her er det imidlertid bare 23 elever til sammen mens det på studiespesialisering er var 143 elever hvor 103 besto eksamen.

- Man må være forsiktige med å lese for mye ut av tallene siden utvalget ikke er stort nok til å trekke bastante konklusjoner, men for oss er det likevel et varsku.

På foreldremøtet tidligere denne uken fortalte Johnsen at skolen ikke vet hvorfor tallene er slik.

I statistikken er også flere elever som har tilpasset undervisningsløp. Noen går delkurs mens andre tar fireårig løp av minoritetsspråklige årsaker. Disse vil ikke bli ført opp med fullført treårig studiegang.

- Det er vanskelig for oss å vurdere hva som er årsaken, men ser du statistikken i et femårsperspektiv, er det lite som har endret seg.

Heggen videregående skole har i dag et system som følger elevene og gir gode muligheter for å følge utviklingen målt mot flere elementer:

- Vi kan blant annet følge elevene med tanke på hvilke ungdomsskoler de kommer fra. Utfordringen er å tolke statistikken.

Hovedtrenden over hele landet er at jentene klarer seg bedre. I den eneste eksamenen som alle må gjennom, norsk hovedmål, er jentene en halv karakter bedre i gjennomsnitt.

For å hjelpe både jenter og gutter til å fullføre skolegangen, har Heggen videregående skole flere tiltak. Både gamle og nye.

- Kanskje må man se elevene bedre. Vi tenker hele tiden på tiltak tidligere for de som sliter. Der har vi prøvd å få rutiner på plass i høst.

- Er det slik at noen elever heller burde har tatt et annet skoleløp?

- Det er vanskelig å si bastant. Alle har rett på omvalg og hvis noen mener de er i feil program kan man velge en gang til. Samtidig vil elevene ofte velge det samme som venner. Det er også et spørsmål om alle er i stand til å ta de riktige valgene når de er 15 år gamle.

- Det viktigste er motivasjon, innsats og at man har det godt, sier Tom Andre Johnsen.