Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B Prestbakmo, holdt i går pressekonferanse for media der han la fram forslaget til ny handlingsplan for fylkesveier i Troms 2014-2017.

Han sier at det rett og slett er for lite penger i kassa til å gjøre alt som er nødvendig. Blant annet vil asfaltbudsjettet gå fra 105 millioner i år til like over 50 millioner i 2017. Bevilgningene til vedlikehold strekker ikke til.

- Utviklingen er ikke god og veistandarden går nedover. Modellen som Statens vegvesen bruker for å beregne behov er feil, ellers er kontraktene for dyre. Noe må gjøres, sier Prestbakmo.

Det nasjonale etterslepet på vedlikehold og er mellom 40 og 70 milliarder kroner. Til den nye handlingsplanen for fylkesveier har det kommet 37 forslag fra kommuner, regionråd, organisasjoner og næringsliv.

- I Troms er tallet et sted mellom 6 og 8 milliarder. I gjeldende nasjonal transportplan ligger det 1 milliard til Troms. Det sier seg selv at regnestykket ikke går opp, sier han.

Derfor må det prioriteres, og Harstad står høyt på listen.

- 160 millioner av Harstad-pakken er fylkeskommunal. Utbedringene vi står for skal vi få på plass samtidig som det andre arbeidet pågår. Det skal gjøre Harstad til en kollektivby - for det er ikke byen i dag. Det handler om gjennomgående ruter og fysisk tilrettelegging, sier Prestbakmo.

Ibestad skal til sammen få 210 millioner kroner der fylkesvei 848 utbedres. Bedre infrastruktur til kysten og fiskerinæringa er en prioritet, sier fylkesråden. Likevel ønsker han mer, og ber staten øke bidragene gjennom kommende statsbudsjett og blant annet se viktigheten av kystveiene.

- Det slaktes ikke en eneste fisk langs E6 i Troms. Vi trenger et veinett som gjør at vi kan utnytte det vi har og produserer på beste måte. Det er snakk om mange titalls milliarder i året for landsdelen.

Derfor vil prestbakmo at hele landsdelen går sammen for å jobbe for større overføringer fra staten.

Til Ibestad trenger fylkeskommunen 10 millioner ekstra for å få gjort alt planlagt arbeid på Andørja og Rolla.

- Det kan gjøres på mange måter, men jeg har forhåpninger til dagens regjering og signalene de har gitt.