Pasienttelefonen Ping er etablert som en telefontjeneste til pasienter og pårørende ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Formålet er blant annet å gi pasienter råd og støtte om hvordan man kan nå frem i sykehuset dersom man opplever å ”stå fast i systemet”.

Supplement

Alle typer saker kan meldes til pasienttelefonen. Tjenesten er ment som et supplement til allerede eksisterende tilbakemeldingskanaler for alvorlige klagesaker, og betjenes av en rådgiver i Fag- og forskningssenteret i UNN.

– Det er svært viktig at pasienter benytter seg av de formelle klageinstanser når det er alvorlige forhold man ønsker å melde fra om. Det gjøres ved å sende en formell, skriftlig henvendelse til sykehuset, sier Eva Eilertsen, som er stemmen som svarer i pasienttelefonen.

Tilbakemelding til avdelingene

Tilbakemeldinger av det enkle slaget vedrørende sykehusets servicetilbud, eller hvordan møtet med sykehuset oppleves, kan meldes til Ping. Det samme gjelder spørsmål om hjelp for den som står fast og ikke vet hvor hun eller han skal henvende seg om en sak.

– Vi registrerer alle saker som meldes til pasienttelefonen og gir avdelingene i UNN tilbakemeldinger om saker som angår den enkelte avdeling. Tjenesten er en enkel kanal inn i sykehuset hvor pasienter og pårørende kan få hjelp uten å bli sendt i mange retninger. Alle svar som formidles gjennom denne tjenesten skal først kvalitetssikres av riktig faglig avdeling, forteller Eilertsen.